تولید کاغذ آینده صنعت نشر را رقم می‌زند/واردات بی‌رویه میل به تولید را از بین برده است

خبرگزاری میزان- دبیر انجمن تولیدکنندگان کاغذ و مقوا گفت: در طی سالیان گذشته تولید کاغذ داخلی با بی مهری‌های فراوانی رو به رو شد. سه شرکت تولید کننده کاغذ تحریر در ایران با آخرین تکنولوژی روز دنیا تاسیس شده بودند که با حمایت از واردات سرکوب شدند، به نحوی که امروز دیگری انگیزه‌ای برای این شرکت‌ها در تولید کاغذ تحریر وجود ندارد.

 

ابوالفضل روغنی گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون ظرفیت‌های تولید کاغذ در کشور گفت: هم اکنون نیاز کشور به کاغذ تحریر که مورد نیاز کتاب است ۳۸۰ هزار تن بوده و ظرفیت تولید داخلی کاغذ تحریر در کشور ۱۵۰ هزار تن است، به دلیل همین کسری در حال حاضر ما شاهد واردات حدود ۲۳۰ هزار تن  کاغذ تحریر هستیم.

وی عدم حمایت از تولید کاغذ داخلی در طی سالیان گذشته را مهمترین عامل عدم رشد صنعت کاغذ دانست و افزود: در طی سالیان گذشته تولید کاغذ داخلی با بی مهری‌های فراوانی رو به رو شد. سه شرکت تولید کننده کاغذ تحریر در ایران با آخرین تکنولوژی روز دنیا تاسیس شده بودند که با حمایت از واردات سرکوب شدند، به نحوی که امروز دیگری انگیزه‌ای برای این شرکت‌ها در تولید کاغذ تحریر وجود ندارد.

 

روغنی گلپایگانی پیرامون اخبار تاسیس کارخانه کاغذ سازی در جنوب کشور ابراز کرد: چند سالی است که خبر از تاسیس کارخانه‌ای در خوزستان برای تولید کاغذ داده می‌شود، اگر همین امروز این شرکت ایجاد شود تا هفت سال دیگر به بهره‌برداری نخواهد رسید، زیرا تحریم‌ها اجازه واردات ماشین آلات و تکنولوژی را به ما نمی‌دهد، از سوی دیگر سرمایه گذاری در این کارخانه و تامین منابع آن نیز خود موضوعی دیگر است، در عین حال محدودیت ظرفیت تولید این کارخانه برای تامین نیاز بازار مطرح است، با این حال تاکید دارم که کشور ما ظرفیت و پتانسل سرمایه‌گذاری در حوزه کاغذ را دارد و نباید این مهم را نادیده گرفت.

دبیری انجمن تولیدکنندگان کاغذ و مقوا را از ارکان مهم و تاثیرگذار بر حوزه کاغذ تحریر برشمرد و اظهار کرد: لزوم حمایت قانونی دولت و مجلس در کنار زیر ساخت‌های داخلی برای تولید کاغذ تحریر ضروری و تاثیرگذار است.

وی نقدی بر عدم اعمال ارزش افزوده نسبت به واردات کاغذ تحریر داشت و ابراز کرد: گرایش به سمت واردات همچنان در سطح بالایی در کشور دیده می‌شود، هنگامی که ارزش افزوده 9 درصد برای کاغذ تحریر در نظر گرفته نمی‌شود، معنای آن اجازه تام به واردات کاغذ و عدم حمایت از این کالای ارزشمند است. شرکت تولید کننده صنایع چوب و کاغذ مازندران قربانی تصمیماتی بود که طی سال‌های گذشته گرفته شد و واردات نیز کمر آن را شکست، این در حالی بود که این شرکت در زمان خود با آخرین تکنولوژی پایه‌گذاری شده و توان رقابت را با بسیار از شرکت‌های همنوع خود را داشت.

وی در مورد تامین مواد اولیه برای تولید کاغذ در کشور بیان کرد: سرمایه گذاری همواره یک منطق را به همراه دارد منطقی که توجه خاص به زیر ساخت‌ها و مواد اولیه برای تولید دارد لذا تامین زنجیره تولید یک اصل مهم برای هر واحد تولیدی که راه اندازی می‌شود است، در حالی که می‌توان مواد اولیه را از خارج از کشور تامین کرد، بطور مثال شرکت ایرباس تمام قطعات را خودش به تنهایی نمی‌سازد بلکه قطعه‌ها را از خارج از کشور تامین و بعد یک هواپیما را تولید و به فروش می‌رساند، درمورد کارخانه تولید کاغذ در ایران نیز بر همین محور می‌توان حرکت کرد بدین‌ترتیب مواد اولیه را خریداری و به کاغذ تبدیل کرد، همان کاری که کشور‌هایی مانند چین انجام می‌دهند و نقش مهمی در استراتژی کاغذ در کشورشان دارند.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا شاخص‌های تاثیر گذار بر سرمایه‌گذاری در تولید کاغذ را نام برد و افزود: مکان‌یابی، توجه به محیط زیست و حمل و نقل همچنین تامین مواد اولیه از جمله مهمترین برنامه و شاخص‌هایی است که در تولید یک کارخانه تولید کننده کاغذ اثر گذار هستند، این اصل مهم در استدلال‌های اقتصادی و علم اقتصاد همواره مد نظر قرار می‌گیرد.

روغنی گلپایگانی ضرورت توجه به تولید کالا‌های داخلی در سال حمایت از کالای داخلی را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: باید ذائقه‌ها تغییر کند و فرهنگ استفاده از کالای داخلی برای همگان هنجارسازی شود، اگرچه شرایط اقتصادی سبب شده تا کالا‌ها ارزش خاصی پیدا کنند و دیگر توجه خاصی به داخلی یا خارجی بودن آن نشود، اما تامین منابع و زیرساخت‌ها در کنار فرهنگ استفاده از کالا‌های داخلی بسیار مهم است.