صادرات ۱۱ میلیارد دلار کالا از مناطق آزاد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد از صادرات ۱۱ میلیارد دلاری کالا از طریق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نیمه نخست امسال خبر داد.

مرتضی بانک مشاور رییس جمهور در نشست هم اندیشی مدیران عامل مناطق ویژه اقتصادی کشور، مناطق ویژه اقتصادی را در راس بنگاه های اقتصادی کشور دانست و گفت: شما به عنوان رییس بنگاه های اقتصادی باید مدام در جریان مسائل اقتصادی و سیاسی کشور باشید و در جهت دهی، جهت گیری و همچنین سیاستگذاری در این زمینه نقش داشته باشید.

مشاور رییس جمهور به صادرات ۱۱۰ میلیارد دلاری کالا طی پنج ساله گذشته در مناطق ویژه اقتصادی اشاره کرد و افزود: مناطق ویژه اقتصادی در کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند؛ این آمار نشان دهنده عملکرد موفق این مناطق در زمینه توسعه اقتصادی کشور و استفاده مطلوب از ظرفیت ها است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با اشاره به میزان ۴۰ درصدی صادرات کالا از مناطق ویژه اقتصادی گفت: میزان صادات کالا از مناطق ویژه اقتصادی طی شش ماهه اول سال ۹۷ حدود ۱۱ میلیارد دلار و میزان شاغلین در این مناطق حدود ۱۹۰ هزار نفر هستند که در بخش های صنعتی و خدماتی فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: وضعیت اقتصادی کشور در شرایط بحرانی است؛ به همین منظور نظام جدیدی در تبادلات اقتصادی کشور ایجاد شده است. مشاور رییس جمهور تاکید کرد: باید به دنبال راه های جدید برای ارتباط با سرمایه گذاران و بازرگانان بود.

بانک به ایجاد صندوق حمایت و ضمانت سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و واحدهای کسب و کار مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: تاسیس این صندوق باعث ایجاد ظرفیت های جدید اقتصادی شده و ضوابط سهل و وصول تری را برای فعالیت های اقتصادی فراهم شده و مشارکت بیشتری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایجاد کرده است.

در ابتدای این نشست، اکبر افتخاری معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورای‌ عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گزارشی از اقدامات این معاونت و طراحی و استقرار سامانه معاملات اعتباری با عنوان سککوک (سامانه کشوری کسب و کار به کسب و کار)، همچنین تشریح ساز و کار اجرایی پلتفرم و نحوه تعامل فعالان اقتصادی با آن ارائه کرد.