پشت پرده نایاب شدن دستمال کاغذی در بازار / اقتصاد دستوری حتی حریف دستمال کاغذی هم نیست!

ایلنا نوشت: عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: تولیدکنندگان خواهان نوسان در بازار نیستند ممکن است نوسان‌هایی قیمتی سود لحظه‌ای عاید آنها شود و آنها خواهان حاشیه سود امن و یکنواخت هستند و کسب سود از حاشیه خرید مواد اولیه چندان برای آنها جذاب نیست.

به گزارش منیبان؛ نیما بصیری طهرانی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اظهار نظر کردن در شرایط فعلی درباره افزایش نرخ مواد سلولزی برای تولیدکنندگان گران تمام می‌شود، گفت: در حال حاضر سازمان حمایت قیمت‌های مواد سلولزی را دستوری ثابت نگه داشتند از این رو تولید برای تولیدکنندگان توجیه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان باهدف کسب درآمد و سود اقدام به تولید می کنند؛ اگر تولید برای تولیدکننده توجیه اقتصادی نداشته باشد انگیزه تولید را از دست می‌دهد همچنین با تولیدکنندگان در صورت کسب سود می‌توانند هزینه‌های جانبی از جمله دستمزد کارگر و حامل‌های انرژی را بپردازند.

این فعال اقتصادی دلیل کمبود دستمال کاغذی و پوشاک در بازار را به غیراقتصادی بودن تولید این محصولات در کشور نسبت داد و افزود: تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه با چالش‌های جدی درگیر هستند و همچنین بعد از فروش کالا خریداران به موقع پول پرداخت نمی‌کنند.

بصیری با انتقاد از سیاست کنترل دستوری قیمت‌ها، تصریح کرد: تجربه نشان داده است اقتصاد دستوری در یک بازه زمانی کوتاه می‌تواند نتیجه بخش باشد و در درازمدت منتج به شکست خواهد شد.

اتاق بازرگانی با بیان اینکه تولیدکنندگان باید در شرایط آرام مواد اولیه را تهیه و بعد از تولید بتوانند با حاشیه سود مطمئن کالای تولیدی را عرضه کنند، گفت: تولیدکنندگان خواهان نوسان در بازار نیستند ممکن است نوسان‌هایی قیمتی سود لحظه‌ای عاید آنها شود و آنها خواهان حاشیه سود امن و یکنواخت هستند و کسب سود از حاشیه خرید مواد اولیه چندان برای آنها جذاب نیست.

نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران به مادران توصیه کرد که پوشاک مورد نیاز کودک‌شان را از فروشگاه زنجیره‌ای تامین کنند چراکه این فروشگاه‌های تخفیف‌هایی برای خریداران در نظر می‌گیرند و همچنین مادران تا آنجا که امکان دارد برای کاهش هزینه‌های خانواده زودتر کودشان را پوشاک بگیرند.

وی با اشاره به نبود سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در تامین مواد اولیه خاطر نشان کرد: ثبات در برنامه‌ریزی برای خرید مواد اولیه نداریم و این نبود برنامه در شرایط تحریم نمود بیشتری پیدا کرده است؛ به عنوان مثال از شیلی باید پودر جاذب و خمیر وارد شود این کالا سه ماه روی دریا می ماند تا یک کشتی حاضر شود این محموله را به ایران بیاورد.

به گفته عضو هیأت رئیسه انجمن سلولزی بهداشتی ایران: تحریم‌ها نقش خود را در معیشت مردم گذاشته است و سفره مردم را کوچک کرده است.

خرید جاروبرقی رباتیک شیائومی با قیمت استثنایی از آلین لند

بصیری با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد مواد پوشاک و حتی چسب دور آن وارداتی است، اذعان کرد: در روند تولید پودر جذاب نقش مهمی را ایفا می‌کند که این کالا وارداتی است و لایه‌های بیرونی و اسپاندکس پوشاک داخل کشور تولید می‌شود.