حال نشر تخصصی خوب نیست

مدیر روابط عمومی نشر ساقی از بحرانی پیرامون نبود برنامه‌ریزی فرهنگی و عدم برپایی نمایشگاه کتاب سخن گفت که باعث شده حال کتب تخصصی از جمله نشر سینمایی خوب نباشد.

 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا بشیری، مدیر روابط عمومی نشر ساقی در ارتباط زنده تلفنی با برنامه «تقاطع فرهنگ» در خصوص وضعیت نشر سینمایی اظهار کرد: اگر پدیده کتاب را در نظر بگیریم، وضعیت آن مساعد نیست و حال خوبی ندارد.

وی افزود: بحث اقتصادی و کرونا و نبود نمایشگاه کتاب و نیز برنامه ریزی‌های مدیریتی از طرف مدیران فرهنگی و نشر، بحرانی را رقم زده که باعث شده کتاب‌های تخصصی حال خوشی نداشته باشند.

بشیری همچنین به بحران کاغذ اشاره کرد و گفت: کاغذ که بندی ۴۰ هزار تومان بود، به قیمت ۱۳۰ هزار تومان رسیده و قیمت کاغذ ۷ برابر شده است.

وی ادامه داد: مشکل اینجاست که کاغذ یکی از پارامترهای تولید کتاب است و مشکلات دیگر هم دست بدست هم داده تا ناشران ترجیح دهند کتابی چاپ نکنند.

بشیری افزود: تجربه کتاب الکترونیک در حوزه تخصصی موفق نبود. مثلاً یک کتاب ۱۰۰۰ صفحه‌ای خسته کننده است و مانند رمان نیست که یکبار خوانده شود و تمام. بارها باید به یک کتاب تخصصی رجوع کرد و از طرفی نمایشگاه مجازی هم تجربه‌ای موفق رقم نزد.

مدیر روابط عمومی نشر ساقی خاطرنشان کرد: امسال نبود نمایشگاه کتاب لطمه بسیاری به بازار نشر تخصصی زد.

بشیری گفت: یکی از دلایلی که نمایشگاه کتاب منجر به رونق نشر تخصصی می‌شود، تخفیف هاست و بودن همه این کتاب‌ها همزمان در یک مکان واحد موجب پر فروش شدن می‌شود.

وی با اعلام اینکه پیشتر کشورهای همسایه نیز کتب تخصصی ایرانی را استفاده می‌کردند، افزود: زیر ساخت ما برای ترجمه و صادرات کتاب فراهم نیست و ناشران هم بدین سمت نمی‌روند و از طرفی ناشران توجه بیش از حد به ترجمه کتاب‌های تخصصی دارند.

بشیری همچنین ضمن معرفی تألیف خود در شرایط کنونی گفت: این کتاب مخاطب خود را پیدا کرده و حتی از یکی از اساتید دانشگاه تماس داشتم که آن را بعنوان رفرنس درسی انتخاب کرده بود.