نیازی به واردات گندم برای واحد‌های خبازی نداریم

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: بر اساس برآورد‌های تولید و میزان خرید تضمینی، نیازی به واردات گندم برای واحد‌های خبازی نداریم.

علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به بارش های اخیر، وضعیت سبزینگی مزارع گندم مناسب است‌.

به گفته او، در شرایط کنونی کشاورزان با مشکل کمبود کود اوره روبرو هستند و به رغم آنکه در مرحله داشت بشدت نیاز داریم، اما در دست کشاورزان نیست که استمرار این روند به تولید صدمه می‌زند.

ایمانی با بیان اینکه پیگیر اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم هستیم، افزود: طی مکاتبات صورت گرفته کماکان پیگیر اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم هستیم، از این رو باید منتظر ماند و دید که دولت چه تصمیمی در این باره اتخاذ می‌کند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران ادامه داد: با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد بخش کشاورزی و عدم اجرای قانون خرید تضمینی انتظار می‌رود که جایزه تحویل گندم به کشاورزان تخصیص یابد تا امید ادامه تولید و تحویل گندم به مراکز خرید در کشاورزان ایجاد شود.

او با بیان اینکه قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان خرید تضمینی گندم جوابگوی هزینه‌های تولید است، افزود: اعلام قیمت منطقی خرید تضمینی گندم موجب شده تا کشاورزان در مرحله داشت توانایی لازم برای خرید و استفاده قارچ کش، علف و کودهای شیمیایی را داشته باشند تا آسیبی به تولید وارد نشود.

ایمانی ادامه داد: با توجه به آنکه مصرف کودهای شیمیایی یکی از فاکتورهای مهم و اثرگذار در افزایش عملکرد تولید محسوب می شود، عدم تامین به موقع، تولید را دچار چالش می‌کند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه تولید گندم به بالای ۱۳ میلیون تن می رسد، گفت: بر اساس برآورد خرید تضمینی گندم در سال آینده نیازی به واردات گندم برای واحدهای خبازی نداریم و برای رسیدن به خودکفایی لازم نیاز است که حمایت‌های همه جانبه از تولید صورت بگیرد.