سطح کشت قراردادی در استان اردبیل به ۴۶ هزار و ۷۲۹ هکتار رسید

ودود ایرانیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تاکنون چهار هزار و ۲۵۹ قرارداد در قالب ۴۶ هزار و ۷۲۹ هکتار اراضی آبی و دیم، در سامانه ثبت شده است، افزود: در قالب این طرح هر کشاورز با کد ملی و تلفن همراه خود می‌تواند نسبت به عقد قرارداد با شرکت بازرگانی دولتی ایران اقدام کند.

وی با اشاره به مزایای اجرای طرح کشت قراردادی ادامه داد: خرید محصول تولیدی از کشاورزان توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران موجب کاهش خطر تولید و ثبات درآمد برای کشاورزان است و سود حاصل از اجرای آن نیز صرف تامین امنیت غذایی مردم می‌شود.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل اظهار کرد: در قالب کشت قراردادی به ازای تحویل هر تن محصول به مراکز خرید تضمینی مبلغ ۱۵۰ هزار تومان به عنوان کمک هزینه کرایه حمل محصول به کشاورزان پرداخت می‌شود.

وی افزود: در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ نیز انتظار می‌رود با توجه به اجرای طرح کشاورزی قراردادی در کشت محصولات گندم و دانه‌های روغنی ، شاهد استمرار و ادامه خوداتکایی و دستیابی به رشد تولید روزافزون محصولات اساسی کشاورزی باشیم.

سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان اردبیل بیان کرد: کشاورزان استان می‌توانند از طریق مراجعه به سایت شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران به آدرس gtc.ir نرم‌افزار کشت قراردادی را بر روی گوشی خود نصب کرده و ضمن ثبت‌نام در سامانه از مزایای آن برخوردار شوند.

کشت قراردادی، نوعی برنامه تولید در کشاورزی است که بر اساس آن بین کشاورز به عنوان تولید کننده و دولت به عنوان خریدار قراردادی شامل شرایط تولید و بازاریابی خرید محصول منعقد می‌شود و در جریان آن، کشاورزان متقاضی که توان تامین نهاده‌های مورد نیاز را ندارند، بر اساس برنامه اعلام شده به کشت نوع خاصی از محصول که اغلب شامل غلات و دانه‌های روغنی است، می‌پردازند.

بر مبنای این قرارداد، کشاورزان در پایان فصل کشت، محصول برداشت شده خود را به قیمت تضمینی اعلام شده به جهاد کشاورزی تحویل می‌دهند و بعد از کسر هزینه‌های تامین شده از سوی دولت ، مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

تثبیت قیمت و بازار تضمینی برای محصولات تولیدی، معرفی فناوری جدید، نظارت بر محصولات و استفاده از مشاوره رایگان فنی در مزرعه، تامین نهاده‌های تولید مثل بذر، کود و سم و خدمات آموزشی رایگان از مزایای این نوع کشت است.