معاون وزیر صمت: نیازمند واردات چوب برای کنترل قیمت هستیم

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدمهدی برادران روز سه‌شنبه در دیدار با استاندار گیلان با اشاره به توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت به صنایع چوبی ام‌دی‌اف اظهار کرد: بحران ارزی موجود در ۲ ماه گذشته باعث شد که به حوزه ام‌دی‌اف توجه ویژه داشته باشیم.

وی با اشاره به چندین سفر خود در راستای توجه به حوزه ام‌دی‌اف به استان‌های خوزستان و اردبیل اضافه کرد: سفرها با این هدف صورت گرفت تا مطمئن شویم حجم تولید صنایع چوبی ام‌دی‌اف کشور پاسخگوی نیازهای داخلی هست.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت به برنامه ایجاد محدودیت واردات در صنایع چوبی ام‌دی‌اف اشاره کرد و ادامه داد: هدف از این محدودیت افزایش ظرفیت تولید و کاهش ارزبری بوده که در حوزه واردات ام‌دی‌اف ۹ میل، دستور اعمال آن داده‌ شده است.

وی بیان کرد: حجم زیادی از صادرات کشور به واردات مجموعه‌های مختلفی وابسته است که پس از روکش آنها را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند، از این رو تصمیم گرفته شده است تا با حمایت جدی از این مجموعه‌ها کار را دنبال کنیم.

برادران در بخش دیگری از سخنانش فرش دستباف را جزو مشاغل اشتغال‌زا، بومی و سنتی عنوان کرد و افزود: برای اختصاص بودجه به استان گیلان در راستای احیای هویت فرش بومی این استان درخواست داده شده است.

راه‌اندازی دوباره واحدهای راکد گیلان در دستور کار است

استاندار گیلان نیز در این دیدار با تاکید بر ضرورت احیای کارخانه‌های راکد و تعطیل این استان گفت: سیاست دولت سیزدهم رونق بازار کار و احیای واحدهای تولیدی راکد است که این مهم در گیلان نیز مورد توجه جدی دست‌اندرکاران قرار دارد.

اسدالله عباسی با اشاره به اراده جدی دولت برای رونق واحدهای تولیدی و صنعتی افزود: باید از همه ظرفیت‌ها برای احیای کارخانه‌های راکد و تعطیل در استان گیلان استفاده کنیم؛ زیرا تحقق این مهم در کنار اشتغال‌زایی، در افزایش تولید هم نقش مهمی دارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان گیلان در حوزه‌های کشاورزی و صنعتی اظهار کرد: سفر وزیران مرتبط با این ۲ حوزه به استان و بررسی مسایل و مشکلات از نزدیک آنها اهمیت بسزایی دارد.

استاندار گیلان با اشاره به شعار سال با عنوان “مهار تورم و رشد تولید” تاکید کرد: تولید راهکار برطرف کردن مشکلات اقتصادی است و همه باید برای تحقق شعار سال همکاری کنند.

سالانه بیش از ۱۰میلیون مترمکعب چوب در صنایع مختلف وابسته به این محصول در کشور مصرف می‌شود و حدود نیمی از این نیاز به دلیل استقرار پنج صنعت بزرگ و کارگاه‌های پالت‌سازی و سایر صنایع مربوط به استان گیلان است.

در مجموع نزدیک به سه هزار واحد تولیدی و صنعتی با ظرفیت اشتغال ۴۴ هزار نفر در ۳۳ منطقه و شهرک صنعتی استان گیلان استقرار دارند که از این تعداد بیش از ۱۰۰ واحد صنعتی در زمینه تولید انواع ورق‌های فشرده چوبی مانند نئوپان، ام‌دی‌اف، اچ‌دی‌اف و هایگلاس در حال فعالیت هستند.