صنایع کاغذ پارس چگونه می‌تواند به تولید تحریر برسد؟

درحالیکه معاون فرهنگی وزرت ارشاد از آماده شدن این وزارتخانه برای اخذقرارداد تولید ۲۰ هزار تنی با کاغذ پارس برای سال آینده نشر خبر داده است،‌ مدیرعامل این کارخانه پیش‌شرط‌هایی برای رسیدن به این تولید بر‌می‌شمارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوایل هفته از اعلام آمادگی کارخانه کاغذ پارس برای تولید 20 هزار تن کاغذ تحریر در سال آینده خبر داد. به گفته او؛ معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در صدد فراهم کردن شرایط برای اخذ قرارداد با این کارخانه است تا از سال آینده بتواند این 20 هزار تن را نیز در اختیار ناشران قرار دهد.

خبرگزاری تسنیم،‌ با ابوالفضل روغنی گلپایگانی، مدیرعامل صنایع کاغذ پارس، درباره این اعلام آمادگی و مسیر پیش‌رو،‌ چشم‌انداز ترسیم شده برای رسیدن به توئلید تحریر در این کارخانه گفت‌وگو کرده است.

روغنی در این گفت‌وگو از ارسال نامه‌ای به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برای اعلام آمادگی کارخانه جهت تولید 20 هزار تن کاغذ تحریر از سال آینده به شرط فراهم شدن شرایط لازم خبر داد و گفت:‌ کارگروه تامین کاغذ با مدیریت معاون اول رئیس جمهور سال گذشته بدون مشورت با کاغذ پارس اعلام کرد که این کارخانه باید 20 هزار تن تولید تحریر داشته باشد،‌ پس از آن جلسات مختلفی تشکیل شد، ما گفتیم می‌توانیم اما پیش شرط‌هایی دارد.

روغنی با اشاره به این پیش‌شرط‌ها ادامه داد:‌ ماشین‌آلات کارخانه کاغذ پارس مستهلک است و اگر منابعی در اختیار ما قرار گیرد، ما می‌توانیم بازسازی و نوسازی خوبی را در سریعترین زمان ممکن(6 ماه) انجام دهیم.

وی ادامه داد:‌ پیش‌شرط دوم تامین منابع برای مواد اولیه است‌، مواد اولیه تولید کاغذ تحریر وارداتی است، با توجه به نرخ نوسانی که دلار دارد باید پیش‌پرداختی در اختیار ما قرار گیرد که ما بتوانیم خمیر را خریداری کنیم.

به گفته روغنی؛ شرط سوم عدم تعیین قیمت از سوی دولت و تعیین قیمت کاغذ تولیدی به قیمت رقابتی است،‌ چرا که در غیر اینصورت کاغذسازی‌های داخلی با ضرر و زیان جبران‌ناپذیر مواجه خواهند شد.

بیشتر بخوانید

رکوردشکنی تولید کاغذ چاپ و تحریر در مازندران

روغنی تصریح کرد:‌ ما این پیش‌شرط‌ها را 3 تا 4 ماه پیش با مسئولان در میان گذاشتیم،‌ هفته پیش من در نامه‌ای خطاب به معاون فرهنگی وزیر ارشاد اعلام آمادگی برای تولید سال آینده کردیم و البته خواستار توجه به شرط‌های مطرح شده شدم. ما قصد کمک به تولید را داریم می‌خواهیم کشور به شراط پایداری برسد،‌ این یک ارتباط دوطرفه است،‌ بخشی دست ماست که انجام وظیفه می‌کنیم‌ و بخشی نیز دست دولت. اگر این شرط‌ها فراهم شود‌‌، این قابلیت وجود دارد که ما برای سال آینده 20 هزار تن کاغذ تحریر با کیفیت در اختیار نشر قرار دهیم.

مدیرعامل کارخانه کاغذ پارس در پاسخ به این پرسش که دولت پاسخی به شرط‌های کارخانه داده است،‌ یا خیر؟ گفت:‌ خیر‌، تاکنون هیچ پاسخی به ما داده نشده است. حتی در نامه به وزارت ارشاد اعلام آمادگی برای برگزاری جلسه نیز مطرح شد.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در پاسخ به این پرسش که در صورت برآورده نشدن پیش‌شرط‌های تعیین شده،‌ کارخانه قادر به تولید تحریر خواهد بود یا خیر؟ گفت:‌ اگر دولت مشکلات ما را برطرف کند،‌ ما می‌توانیم به چرخه تولید تحریر بازگردیم،‌ در وضعیت فعلی به گونه‌ای نیست که اصلا نشود تولید کرد،‌ اما موارد و پیش‌نیازهای تخصصی مورد نیاز است که قابلیت و کیفیت این تولید را بالا می‌برد و اگر این تجهیزات نباشد،‌ انتظاری که از کیفیت داریم، برآورده نخواهد شد.

 وی یادآور شد:‌ تولید داخل می‌تواند مشکل وزارت آموزش و پرورش و بخشی از نیاز کشور را پاسخگو باشد‌، این قابلیت وجود دارد،‌ از دولت انتظار می‌رود،‌ به وعده‌ها در خصوص کاغذ عمل کند و منابع و تسهیلاتی را در اختیار کارخانه‌های تولیدی قرار دهد.

روغنی که تا چندی پیش مدیریت کارخانه کاغذ شوشتر را نیز بر عهده داشت،‌ در خصوص ظرفیت تولید تحریر در این کارخانه نیز توضیحاتی داد و اضافه کرد:‌ کارخانه کاغذ شوشتر تست تولید تحریر را داشت و مقداری نیز تولید کرد،‌ اما این کارخانه نیز نیاز به تجهیزاتی دارد،‌ نیازمند سرمایه در گردش است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در پایان گفت:‌ دولت باید از تولید کاغذ تحریر در کشور حمایت همه‌جانبه داشته باشد،‌ اینگونه نباشد که ما وارد تولید شویم و باز به مانند سابق ارز دولتی در اختیار واردات قرار گیرد،‌ این به معنای ورشکستگی برای سیستم‌هایی است که می‌خواهند تولید کنند چرا که ما با ارز آزاد تجهیزات را بروزرسانی و مواد اولیه خریداری می‌کنیم.

وی در پایان بازسازی و نوسازی تجهیزات مورد نیاز برای کاغذ تحریر در کشور را حدود 100 تا 150 میلیارد تومان برآورد کرد.