نمایشگاه فناوری‌های چین، فرصت جهانی شدن ایران

نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته چین (CHTF) به عنوان بزرگ‌ترین و معتبرترین نمایشگاه علمی و فناوری در حوزه‌های نسل جدید فناوری اطلاعات که هر ساله در شنژن واقع در جنوب این کشور برگزار می شود فرصت مهمی برای عرضه و معرفی شرکت های دانش بنیان ایرانی است.
نمایشگاه فناوری‌های پیشرفته چین (CHTF) به عنوان بزرگ‌ترین و معتبرترین نمایشگاه علمی و فناوری در حوزه‌های نسل جدید فناوری اطلاعات که هر ساله در شنژن واقع در جنوب این کشور برگزار می شود فرصت مهمی برای عرضه و معرفی شرکت های دانش بنیان ایرانی است.
به گزارش ایرنا، در نمایشگاه امسال که به میزبانی مشترک وزارتخانه‌ها و کمیسیون‌های دولتی چین و شهرداری شنژن برگزار می‌شود شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی برای ششمین بار متوالی با کمک رایزن علمی و فناوری سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین، شرکت می کنند.
در بیست و دومین دوره این نمایشگاه که از ۲۱ تا ۲۵ آبان سال جاری برگزار خواهد شد شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در حوزه الکترونیک، اینترنت اشیا، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی، بلاک‌چین و فینتک آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید مخاطبان جهانی قرار خواهند داد.
پاویون مخصوص جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۵ تا کنون بصورت مستمر در این نمایشگاه برپا بوده و امسال برای ششمین بار است که شرکت‌های ایرانی در قالب این پاویون حضور دارند.
این حضور به همت رایزنی فناوری سفارت ایران در چین و با حمایت مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری صورت خواهد گرفت تا از فرصت‌های بالقوه داخلی و بین‌المللی کشور چین برای توسعه بازار محصولات شرکت‌های فناور ایرانی و ظرفیت‌های بالفعل این نمایشگاه در راستای جذب سرمایه‌گذاری برای تجاری‌سازی محصولات در چین، یافتن شرکای توانمند چینی و در نهایت صادرات محصولات ایرانی استفاده گردد.
اوج حضور شرکت‌های فناوری ایرانی در این رویداد، سال گذشته و با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اسلامی رقم خود که هیاتی بالغ بر ۷۰ شرکت ایرانی از این رویداد بازدید و بیش از ۲۰ محصول مختلف از ۱۰ شرکت منتخب در پاویون ایران به نمایش درآمد.
سال گذشته در نمایشگاه فناوری‌های برتر چین (CHTF) شرکت های علمی، فنی و دانش بنیان ایران و چین هفت تفاهم نامه امضا کردند از جمله این تفاهم نامه ها دو یادداشت همکاری بین شرکت های ایران نانو از ایران و دبلیو او آی پی تی از چین و شرکت بین المللی فناوری دونگ گون بود.
شرکت های سدنا و ای آی سل از ایران نیز به ترتیب تفاهم نامه هایی با شرکت های الکتریک شنگلی از گوانگ جو و سلامتک از شانگهای امضا کردند. شرکت های میدل ایست ژن تراپی و فناوران سپید جامگان از طرف ایران هم یادداشت تفاهمی را با شرکت های شانگهای یونیکار تراپی بیومدیسین و شرکت شانگهای سونبیو بیوتکنولوجی و شرکت بین المللی میکرو الکترونیک امضا کردند.
به نظر می رسد فرصت‌ها و توانمندی های ایران و البته ضرورت نگاه به بازارهای بین‌المللی برای شرکت‌های فناور ایرانی از یک سو و چین بعنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا با حجم سرمایه‌گذاری بالا در حوزه نوآوری، فناوری و افق بلند مدت همکاری‌های دو کشور از سوی دیگر و همچنین حمایت زیست بوم فناوری و نوآوری کشور از حضور در عرصه‌های بین‌المللی، زمینه‌های لازم برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی فناورانه را ایجاد کرده است.
گزارش رایزنی علمی و فناوری سفارت ایران در چین حاکی است برنامه امسال حضور شرکت های ایرانی در پاویون ۳۶ متری و جذب ۶ شرکت توانمند و دارای پتانسیل فعالیت بین المللی در حوزه­ های الکترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا است.
گزینش و ارزیابی شرکت­ ها توسط مرکز همکاری­ های تحول و پیشرفت و کریدور صادراتی و حمایت مالی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی انجام خواهد شد.
بر اساس برنامه ریزی اعلام شده توسط رایزنی فناوری سفارت ایران در چین، هیات ایرانی شرکت کننده در نمایشگاه شنژن، قبل از شرکت در این نمایشگاه در نمایشگاه واردات شانگهای شرکت می کنند.
نمایشگاه شنژن بعنوان مرجع نمایشگاه‌های فناوری چین شناخته می‌شود و بستر مناسبی برای ارتباط‌گیری با شرکت‌های چینی بخصوص در حوزه‌های فناوری اطلاعات، فناوری ارتباطات و الکترونیک است؛ ضمن اینکه سرمایه‌گذاران چینی آماده یافتن فرصت‌های مناسب فناوری و اقتصادی هستند که با توجه به تجربه بازار و هنر تولید و فروشی که دارند بتوانند برای بسیاری از شرکت‌های ایرانی افق‌های تازه‌ای به سمت بازارهای جهانی بگشایند.
تاکید بر اهمیت برگزاری جلسات چهره به چهره و عرضه برخی مشوق‌ها در ارایه اطلاعات کامل، هدفمند و به موقع از جانب شرکت‌کنندگان، می‌تواند کمک شایانی در برگزاری جلسات هدفمند تجاری باشد موضوعی که به عنوان یکی از اهداف هیات ایرانی در نظر گرفته شده است.
همچنین معرفی شرکت ­های ایرانی در همایش بین ­المللی جذب سرمایه خارجی «رود شاو» (Road Show) که در نمایشگاه برگزار می­ گردد، از دیگر اهداف مهم به منظور معرفی محصول، فناوری و توسعه بازار شرکت­ های ایرانی و یافتن شریک و سرمایه ­گذار خارجی است.