قطر گامی بزرگ برای توسعه تجارت با همسایگان/ بازار ۴۰۰ میلیون نفری مقصد کالاهای ایرانی

تهران- ایرنا- با توجه به دیدار مقامات ایران و قطر و تردد هیات‌های بزرگ تجاری شاهد توسعه روابط تجاری همگام با مناسب سیاسی میان دو کشور هستیم که گامی بزرگ برای توسعه مناسبات اقتصادی با همسایگان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، توسعه روابط با کشورهای همسیاهی یکی از اهداف و برنامه‌های دولت سیزدهم است تا بازار ۴۰۰ میلیون نفری کشورهای همسایه مقصد کالاهای ایرانی باشد. بر همین اساس طی روزهای گذشته هشتمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر با حضور بزرگ‌ترین هیات تجاری در دوحه برگزار شده است که در این نشست مقامات دولتی نیز حضور داشتند و در خصوص رفع موانع، تسهیل تجارت، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و توسعه روابط مذاکرات و توافقاتی انجام داده‌اند.

یکی از مهم‌ترین موارد مطرح‌شده و موردتوافق دو کشور، توسعه روابط تجاری تا ۲ میلیارد دلار در گام نخست بوده است که می‌تواند راهکاری برای صادرات کالاهای ایرانی از این طریق به کشورهای ثالث نیز باشد.

در هشتمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو، ‌ «علیرضا پیمان پاک» رییس سازمان توسعه تجارت و «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همراه با مقامات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و بزرگ‌ترین هیات تجاری شامل تجار و بازرگانان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی ۷۰ شرکت به قطر سفر کردند که نشان‌دهنده حمایت همه‌جانبه دولت از همکاری بخش خصوصی با فعالان اقتصادی در این کشور بود.

بازار قطر به دلیل بکر بودن آماده پذیرش کالاهای ایرانی است که با راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در قطر و حضور گسترده رایزنان تجاری می‌تواند به آن دست‌یافت و حضور ثابتی باعرضه کالاهای و تأمین نیاز این بازار را به دست آورد که با توافق بر سر رفع مشکلات تجاری تسهیل نیز خواهد شد.

با توجه به مناسب خوب سیاسی ایران و قطر، قرار دادن گام بعدی برای حمایت از بخش خصوصی برای توسعه روابط تجاری از مهم‌ترین اهداف دو کشور است که با رفع موانع و توسعه زیرساخت‌ها امکان‌پذیر می‌شد، از سوی دیگر بخش خصوصی نیز نقش مهمی را بر عهده دارد که با ایفای درست آن شاهد تحولی در آمار تجاری ایران و قطر خواهیم بود.

از سوی دیگر، سفر آیت‌الله «سید ابراهیم رییسی» رییس‌جمهوری به قطر و امیر قطر به ایران انتظارات را برای توسعه روابط اقتصادی افزایش داده است که این روزها با تلاش بخش خصوصی باید شاهد گسترش روابط تجاری با حمایت دولت باشیم که می‌تواند تجارتی پایدار را به ارمغان بیاورد.

قطر نه‌تنها یک کشور همسایه محسوب می‌شود بلکه روابط سیاسی خوب دو کشور موجب اهمیت روابط اقتصادی نیز شده است زیرا با توجه ‌به نبود مشکلات سیاسی می‌توان بهترین استفاده را از ظرفیت‌های دو کشور کرد.

فعالان اقتصادی قطری سرمایه‌گذاری‌های خوبی در بسیاری کشورها انجام داده‌اند که با گسترش روابط، این فرصت برای ایرانیان نیز فراهم شده است که با ورود آن‌ها به این بخش می‌توان شاهد تحولات بسیاری در تولید و تجارت خواهیم بود.

«عدنان موسی‌پور» رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر نیز ارائه الگوی ویژه از همکاری بخش دولتی و خصوصی در این کشور می‌تواند منجر به تقویت برند تجاری ایران شود.

روابطی رو به توسعه با برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر

برگزاری بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان در قطر بسیاری از توجهات را به این کشور جلب کرده است که برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در پایی امسال می‌تواند ایران را در مرکز توجه برای گسترش روابط اقتصادی با این کشور نیز قرار دهد.

این فرصت در حالی برای ایران فراهم شده است که در همسایگی کشور برگزار می‌شود و می‌توان با ارائه خدمات اقامتی و تأمین بازار نه‌تنها می‌تواند دستاوردی اقتصادی برای توسعه روابط تجاری با قطر را فراهم کرد بلکه می‌توان با معرفی مناسب محصولات ایران، تجار جهان را به کشور گسیل کرد.

در هشتمین اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر «سینا کلهر» معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان نیز حضور داشت که با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی ورزش، اظهار داشت: برگزاری جام جهانی در منطقه فرصتی است که شاید تا سال‌ها تکرار نشود و تجار و بازرگانان ایرانی باید از این ظرفیت بهترین استفاده را کنند.

وی با اشاره فروش پنج هزار و ۷۰۰ بلیت برای حضور ایرانیان در سه مسابقه تیم ملی در جام جهانی، از تجار ایرانی خواست ایده‌ها و پیشنهادها خود برای آماده‌سازی هرچه بهتر تیم ملی را به وزارت ورزش ارائه دهند.

البته تمام تجارت محدود به این چندماهه برگزاری رویداد نمی‌شود اما این فرصتی است که ایران و تجار و سرمایه‌گذاران باید بیشترین بهره‌برداری را از این مهم به دست آورند.

توسعه روابط تجاری با قطر در راستای اولویت قرار گرفتن گسترش مبادلات اقتصادی با همسایگان است که «آیت‌الله سید ابراهیم رییسی» از همان آغاز دولت به‌عنوان یکی از راهکارهای گشایش اقتصادی اعلام کرد و آن را در دستور کار هیات‌ اقتصادی و تجاری قرار داد.

در همین راستا نیز رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، اعلام کرده است که رییس جمهوری دستور داده‌اند که مشوق‌های صادراتی تعیین شده در زمینه حمل‌ونقل و یارانه بار برای تجارت با کشورهای همسایه اختصاص یابد.

همچنین وزیر نیرو نیز توسعه تجارت با کشورهای همسایه را یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های دولت دانست که همین راهکار موجب شده در ۱۰ ماهه گذشته روابط اقتصادی با کشورهای همسایه ۴۵۰ درصد رشد داشته باید و این رشد در سه ماه اخیر به ۹۰۰ درصد رسیده است.

آمارها نشان از توسعه روابط با همسایگان به‌ویژه کشور قطر دارد که با ادامه این روند می‌توانیم شاهد تحولات بسیاری در اقتصاد و بهبود شرایط کشور باشیم.