کاغذهای باطله «مقوا» می‌شوند…

 

محسن زارعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کار ساخت این شرکت را با همکاری تعدادی سرمایه گذار دیگر از سال ۹۴ آغاز کردم، افزود: در صورت بهره برداری از این پروژه در آینده ای نزدیک مقواهای پشت طوسی و پشت سفید در گرم های ۲۰۰ تا ۴۵۰ گرم در این کارخانه تولید می شود به طوریکه این شرکت در فاز اول تولید خود، توان تولید ۵۰ هزار تن مقوای پشت طوسی را دارد.

وی اظهار کرد: پایه اولیه این نوع مقوا، انواع کاغذهای باطله است که پس از جمع آوری و خمیر شدن در نهایت به صورت کاغذ، با بهره گیری از موادی ویژه و براق برای استفاده و فرم گیری بهتر و آسان تر کوتینگ می شوند و در صنایع بسته بندی بهداشتی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

مدیرعامل یک شرکت تولیدی کاغذ در شهرستان تویسرکان ادامه داد: مقوای پشت سفید دو طرف کاغذ کوتینگ تولیدی بیشتر مصرف بهداشتی داشته و برای جعبه های دارویی گاهاً غذایی استفاده می شود حتی در صنایع بسته بندی همچون لوازم‌خودرو یک طرف کاغذ کوتینگ است.

وی با بیان اینکه از ابتدای تأسیس شرکت تاکنون مبلغی افزون بر ۴۸ میلیارد تومان هزینه شده که عمدتاً صرف ساخت و ساز و خرید ۸۰ درصد ماشین آلات شرکت شده است، گفت: در بخش تأمین ارز و معامله با شرکت چینی برای خرید ماشین آلات از سال ۹۶ که با افزایش قیمت ارز هم روبرو بودیم، مشکلات بسیاری برای ما به وجود آمد اما خوشبختانه در نهایت ماشین آلات چندین بخش کارخانه به طور کامل خریداری شده و ۲۰ درصد باقیمانده هم با مذاکرات انجام شده با شرکت چینی به زودی به دست ما می رسد.

زارعی مطرح کرد: سال گذشته از ابتدای شهریور، دو تکنیسین چینی برای نصب دستگاه ها به تویسرکان آمده بودند که بهمن ماه برای آغاز سال نوچینی برای حضور کنار خانواده های خود به کشورشان برگشتند که متأسفانه پس از آن با  شیوع کرونا و تعطیلی کامل چین آن دو تکنیسین نتوانستند مجدد برای ادامه کار خود به ایران  بیایند و ما به ناچار برای عقب نماندن کار شرکت با مهندسان ایرانی ادامه کار را انجام دادیم و شرکت چینی هم قول مساعد داده که تا دو سه ماه آینده تکنسین های خود را برای اتمام مابقی تعهد کاری به ایران بفرستد.

مدیرعامل یک شرکت تولیدی کاغذ در شهرستان تویسرکان خاطرنشان کرد: اگر شرایط کرونا و برخی مسائل و مشکلات دیگر مانعی جدید ایجاد نکنند انتظار می رود تا قبل از خرداد سال آینده کارخانه آماده بهره برداری شود.

وی با بیان اینکه برای تأمین هزینه مورد نیاز به منظور ساخت این کارخانه از ۴۸ میلیارد تومان آورده اولیه ۳۶ میلیارد تومان آن تسهیلات بانکی است و مابقی سرمایه سهام داران، گفت: ۱۲ میلیارد دیگر نیز به صورت تسهیلات قرار است به زودی تزریق شود و در نهایت ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان دیگر برای اتمام طرح تا رسیدن به مرحله افتتاح نیاز است و امیدواریم استاندار هم به وعده های خود عمل کند و درباره رایزنی با بانکی که قرار است تسهیلات در اختیار ما قرار دهد، همکاری های لازم را انجام دهد.

زارعی بیان کرد: در صورت راه اندازی، این شرکت در فاز اول به طور مستقیم برای ۱۵۰ نفر و در فاز دوم برای ۱۵۰ نفر دیگر ایجاد اشتغال می کند و طبق محاسبات تولید سال اول ما ۵۰ هزار تن مقوا بوده و این در حالیست که نیاز سالانه کشور ۳۰۰ هزار تن کاغذ پشت طوسی است که تماماً از بیرون کشور وارد می شود و امیدواریم با تلاش بتوانیم در فاز دوم تولید این مجموعه را به ۱۵۰ تن برسانیم و نیمی از نیاز کشور را تأمین کنیم.

وی اظهار کرد: با توجه به آن که مواد اولیه این کارخانه انواع کاغذهای باطله است، شرایط لازم برای افزایش میزان اشتغالزایی برای افراد جویای کار در سطح شهرستان را فراهم می سازد، چه برای آنهایی که کاغذهای باطله را جمع آوری می کنند و چه برای کامیون داران و وانت داران که آن را تا کارخانه به دست ما می رسانند.

زارعی گفت: به طور معمول اگر ۲۰ تا ۳۰ نفر در سطح شهر کاغذ جمع آوری کنند روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ نیسان در نهایت دو تن کاغذ باطله را به کارخانه تحویل می دهند در حالیکه نیاز روزانه کارخانه ۲۰۰ تن کاغذ باطله خواهد بود که برای تأمین این میزان بی تردید فرصت شغلی بیشتری مهیا می شود.

وی با تأکید بر اینکه نماینده مردم تویسرکان در تمامی مراحل به ویژه همکاری و تعامل با مسئولان کشوری و مدیران بانک ها برای تأمین تسهیلات مورد نیاز کارخانه سنگ تمام گذاشت، تصریح کرد: با توجه به آن که حتی در سال ۹۶ به علت بالا رفتن نرخ ارز ما به نوعی از ادامه تأسیس کارخانه ناامید شده بودیم و نزدیک بود کار را تعطیل کنیم اما نماینده تویسرکان برای ادامه کار مشوق خوبی بود و با پیگیری های مستمر ما را به ادامه کار ترغیب کرد و در حال حاضر خوشحال هستیم که کار را ادامه دادیم.

زارعی در پاسخ به اینکه چرا ابن حجم از سرمایه را در شهرستان تویسرکان که احتمال سودآوری کمتری دارد برای تاسیس کارخانه هزینه کرده است؟ توضیح داد: من زاده شهر سرکانم و قلباً این مردم و این شهر را  دوست دارم و عشق به مردمان شهر خودم باعث شد تا برای جوانان و خانواده های این شهرستان ایجاد شغل و درآمدزایی کنم و به فرزندانم هم آموختم که اگر می خواهید کاری انجام دهید منتظر مشاغل دولتی نباشید بلکه با تلاش و کوشش خود با کارآفرینی برای ارتقاء شهرستان خودتان گام بردارید.

وی از مهاجرت جوانان تحصیل کرده از این شهرستان گلایه و بیان کرد: امیدواریم جوانان این شهرستان اگر به مرحله مهندسی و دکترا می رسند در شهر خودشان بمانند و کمک حال مردم و مفید برای این شهرشان باشند.

مدیرعامل یک شرکت تولیدی کاغذ در شهرستان تویسرکان در ادامه با بیان اینکه با بهره برداری از این شرکت صرفه جویی ارزی هم می شود، گفت: در بخش تأمین مقوای پشت طوسی سالانه در حدود ۳۰۰ هزار تن واردات داریم و اگر بتوانیم در فاز اول ۵۰ هزاز تن مقوا تولید کنیم یعنی یک ششم واردات را کاهش می دهیم و در فاز دوم با تولید سالانه ۱۰۰ تن دیگر یک سوم واردات را کاهش می دهیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا که آیا به جز این شرکت، واحد فعال دیگری در این شهرستان دارند یا نه؟ مطرح کرد: در حال حاضر واحد تولیدی شانه تخم مرغ را هم اداره می کنم که این واحد تولیدی نیز از سال ۶۳ تاکنون فعال بوده و به واسطه آن برای ۳۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

زارعی با اشاره به اینکه شرکت کاغذ نیز جزء واحدهای تولیدی زیربنایی محسوب می شود که صنایع دیگر به آن وابسته هستند، بیان کرد: با راه اندازی این کارخانه می توان انتظار داشت حداقل ۱۰ چاپخانه در سطح شهرستان فعال شود که صاحبان دیگر واحدهای تولیدی و صنعتی می توانند جعبه های مورد نیاز خود برای بسته بندی محصولاتشان را از مقواهای تولیدی ما به واسطه همین  چاپخانه ها تهیه کنند.