تولیدکننده داخلی باز هم ضربه واردات را خورد/ واردات کاغذ کاربن لس با تعرفه چاپ و تحریر

برخی واردکنندگان در ماه‌های گذشته کاغذ کاربن لس را که در داخل تولیدکننده عمده دارد، به جای کاغذ چاپ و تحریر وارد کشور کرده‌اند تا از تعرفه بسیار اندک این کاغذ بهره ببرند؛ این در حالی است که مدتی است محصول تولیدکننده‌ها روی دست آنها مانده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ از زمان اختصاص ارز دولتی به کاغذ  عده کثیری از فعالان این صنعت از فسادی که در ادامه این ماجرا در حوزه کاغذ به وجود خواهد آمد،‌ سخن گفتند. پس از آن، بارها از کشف انبارهای احتکار کاغذ‌، نام‌های جعلی که اقدام به اخذ ارز از بانک مرکزی کردند و هرگز کاغذی وارد نکردند و… به میان آمد.
فساد در حوزه کاغذ اما تنها اختصاص به زمانی که ارز دولتی به این کالا اختصاص پیدا کرد،‌ ندارد. از آنجا که کاغذ چاپ و تحریر از تعرفه بسیار اندک وارداتی(5 درصد) بهره‌مند بوده و معاف از مالیات است، برخی از سودجویان بازار کاغذ با فریب گمرک اقدام به واردات کاغذهای دیگر به نام کاغذ چاپ و تحریر کرده‌اند‌؛ نمونه‌هایی از این اقدام در چند سال اخیر خبرساز شده‌اند.
حالا چند هفته‌ای است که سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا با موضوعی تازه در این زمینه روبرو شده است: واردات کاغذ کاربن لس به جای کاغذ چاپ و تحریر.
مهشید پورداد، دبیر سندیکای تولید‌کنندگان کاغذ و مقوا، با تأیید این خبر به تسنیم می‌گوید:‌ در داخل کشور پنج تولیدکننده کاغذ کاربن لس (کاغذ خودکپی که در دفترچه بیمه  و فیش‌های بانکی کاربرد دارد) وجود دارد که از میان  آنان، دو تولیدکننده عمده نیاز کشور را تأمین می‌کنند و با راه‌اندازی فازهای جدید تولید و افزایش ظرفیت تولیدی راه برای هدایت مازاد تولیدات در مسیر صادرات هموار خواهد شد.
پورداد افزود:‌ چندی پیش این تولیدکنندگان این نوع کاغذ خاص با مراجعه به سندیکا عنوان کردند که مصرف‌کنندگان اصلی این کاغذ خاص که دو چاپخانه بزرگ در کشور هستند‌، عمده نیاز خود را از طریق واردات تأمین می‌کنند؛ در حالیکه تولیدکننده داخلی ما علی‌رغم تولید مناسب قادر به فروش تولیدات خود در داخل نیست؛ آن هم در حالیکه در شرایط امروز کشور همه باید تلاش کنیم تولید داخلی را تقویت کنیم و اولویت را بر استفاده از آن بگذاریم.
وی ادامه داد:‌ پیگیری‌های ما نشان داد که قیمت تمام شده کاغذ کاربن لسی که  وارد می‌شود‌، بسیار پایین‌تر از کاغذی است که در داخل تولید می‌شود و این غیرعادی بود. بررسی‌ها نشان داد که عده‌ای از واردکنندگان سودجو از سهل‌انگاری و بی‌توجهی برخی از افراد در گمرک استفاده کرده‌ و با ترفندهایی این کاغذ را به نام کاغذ چاپ و تحریر که از پرداخت ارزش افزوده معاف است و از تعرفه بسیار پایین 5 درصد بهره می‌برد‌، وارد کرده‌اند؛ در حالیکه تعرفه کاغذ کاربن لس 20 درصد است. به همین دلیل است که واردکننده این کاغذ را با هر قیمتی عرضه کرده باشد، برایش سود قابل توجهی داشته است. در مقابل کمر تولیدکننده داخلی شکسته و ناگزیر از کاهش تولید و تحمل ضرر است.
دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذو مقوا ادامه داد:‌ ما موضوع را پیگیری کردیم و با اداره استاندارد، گمرک و وزارت صنعت طرح موضوع کردیم که خوشبختانه همکاری خوبی در این زمینه داشته‌اند تا مانع سوء استفاده سودجویان شده و ارز کشور را هدر ندهیم.
وی افزود: اینگونه بی مهری‌ها  موجب دلسردی تولیدکنندگان می‌شود و در دراز مدت تولید و اشتغال پایدار را با مشکل مواجه می‌سازد. از سوی دیگر این انتظار وجود دارد که مصرف‌کنندگان این نوع کاغذ به تولید داخل توجه بیشتری داشته باشند. ما ظرفیت بالایی برای تولید این نوع کاغذ در کشور داریم که باید مورد حمایت قرار بگیرد.
توان تولید کاغذ در کشور به جز کاغذ روزنامه و چاپ و تحریر بسیار بالا است‌. ایران در حوزه کاغذ سلولزی و بسته‌بندی نیز در سال‌های اخیر گام‌های مؤثری برداشته است. هرچند در حوزه کاغذ چاپ و تحریر مشکلات متعددی وجود دارد که تاکنون نتوانسته‌ایم خودکفا شویم‌، اما در زمینه افزایش تعرفه کاغذ چاپ و تحریر بارها پیگیری‌هایی از سوی تولیدکنندگان انجام شده است که در نهایت موفق شدند تنها یک درصد به تعرفه واردات این کاغذ اضافه کنند. تولیدکنندگان معتقدند که کم بودن تعرفه واردات کاغذ چاپ و تحریر موجب شده نظم تعادلی بین بازار تولید و بازار واردات این نوع کاغذ بر هم بخورد و رقابت ناعادلانه‌ای بین تولیدکنندگان این کاغذ و واردکنندگان آن شکل بگیرد.
با این حال وزارت ارشاد که بزرگترین مخالف این افزایش است نیز دلایل خاص خود را دارد که مهمترین آن افزایش قابل توجه قیمت کاغذ چاپ و تحریر در بازار به دلیل وابستگی نسبتاً کامل کشور به واردات این نوع کاغذ است.