تامین ۴۰ درصد نیاز صنعت چوب از طریق داخل

دبیر انجمن صنایع چوب ایران گفت: در کشور ما به لحاظ اقلیمی همواره برای عرضه چوب محدودیت وجود دارد و بطور معمول سالانه ۵ تا ۶ میلیون متر مکعب چوب در کشور عرضه می‌شود.

به گزارش بازار، علی مقانلو با اشاره به اینکه اگر با همه ظرفیت چوب تولید کنیم به حدود ۱۲ میلیون متر مکعب چوب نیاز داریم‌, افزود: برای تامین چوب، ۲ راهکار کوتاه و بلند مدت وجود دارد که نخستین راهکار، واردات آن است.

وی گفت: روسیه بزرگترین صادرکننده چوب به کشورهای جهان است که کشورهایی مثل چین و ترکیه مغادیر زیادی چوب از این کشور وارد می‌کنند.

مغانلو افزود: علاوه بر کشور روسیه، مذاکراتی با کشور بلاروس برای واردات چوب داشتیم که البته این کار بصورت کوتاه مدت پاسخگوی صنعت چوب کشور است.

وی ادامه داد: برای اینکه امنیت صنعت چوب حفظ شود نیاز به زراعت چوب در کشور داریم.

دبیر انجمن صنایع چوب ایران گفت: زارعت چوب در سال‌های گذشته هم انجام شده و در برنامه‌های توسعه‌ای کشور هدف گذاری می‌شود، اما این اهداف محقق نمی‌شود که علل مختلفی مانند محدودیت منابع کشور از جمله آب و عرصه دارد.

وی افزود: در صنعت اوراق فشرده چوبی که شامل نئوپان‌, ام دی اف، انواع فیبر، اچ دی اف و کاغذ است که چوب خام و مواد پتروشیمی شامل اوره، فرمالین و کریستال ملامین، مواد اولیه مورد نیاز آن است.

مغانلو با اشاره به اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده اوره است و با این حال صنعتگران چالش تامین اوره دارند، گفت: صنعتگر ما اوره را در بورس از قیمت جهانی بالاتر خریداری می‌کند که علت آن ضوابط عرضه اوره در بورس است.

وی اضافه کرد: فرمالین و کریستال ملامین هم اکنون در بازار بسیار کم است که باعث افزایش دو برابری قیمت آن شده است.