کاهش جزایر گرمایی با استفاده از بام های سبز یا روف گاردن

زیست آنلاین: بام های سبز یا همان روف گاردن ها در کاهش اثرات جزایر گرمایی موثر بوده و به تنفس انسان در هوای آلوده کمک می کنند.

به گزارش زیست آنلاین، بام سبز، یا Roof Garden، یک لایه ای از گیاهان یا پوششی از گلدان ها و درختان است که در پشت بام ساختمان ها رشد می کند. بام های سبز ضمن ایجاد سایه، از گرمای هوا می کاهند و دمای سطح سقف و هوای اطراف را کاهش می دهند.

استفاده از بام های سبز می تواند اثر جزیره گرمایی را در شهرها یا سایر محیط های دارای پوشش گیاهی محدود، به ویژه در طول روز تعدیل کند. دمای سقف زیر روف گاردن می تواند 30-40 درجه فارنهایت از دمای بام های معمولی پایین تر باشد و بنابراین می تواند دمای داخل ساختمان ها در سطح شهر را تا 5 درجه فارنهایت کاهش دهد.

علاوه بر این، پشت بام های سبز می توانند مصرف انرژی ساختمان را 0.7٪ در مقایسه با ساختمان های معمولی کاهش داده و منجر به صرفه جویی سالانه 0.23 دلار در هر فوت مربع از سطح بام شوند.

این مقدار کاهش در دما و صرفه جویی انرژی موجب افزایش محبوبیت روف گاردن ها در ایالات متحده شده است. رشد داشته باشد و روند رشد صنعت احداث بام های سبز طی یک دهه گذشته ادامه داشته باشد و در سال 2016 ، بیش از 10 درصد در آمریکای شمالی بوده است.

در آن سال، تقریباً 900 پروژه بام سبز در بیش از چهار میلیون فوت مربع در 40 ایالت ایالات متحده انجام گردید.

انواع بام های سبز

روف گاردن را می توان در طیف گسترده ای از ساختمان ها و تاسیسات صنعتی تا اقامتگاه های خصوصی، نصب کرد. بطور کلی دو نوع بام سبز وجود دارد: گسترده و فشرده.

هر دو نوع این روف گاردن ها ازنظر اجزای لایه بندی یکسان شامل موانعی برای جلوگیری از آسیب رساندن به آب یا ریشه، یک لایه زهکشی آب و همچنین یک لایه رویشی هستند. شکل زیر نشان دهنده رایج ترین طراحی یک روف گاردن است، اگرچه همه لایه های نشان داده شده در شکل، در همه بام های سبز یافت نمی شود.

منبع:epa