۸۰ هزار هکتار از اراضی ایلام به طرح جهش تولید در دیم‌زارها اختصاص یافت

همایون مظاهری” روز چهارشنبه در تشریح عملکرد ۲ ساله سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کشت قراردادی در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۸ هزار و ۶۰۰ هکتار بود که در سال ۱۴۰۱ به ۵۴ هزار و ۸۰۰ هکتار رسید و مقدار بذر توزیعی در سال ۱۴۰۰ هشت هزار و ۵۰۰ تن بود که این مقدار در سال ۱۴۰۱ به ۱۴ هزار و ۴۰۰ تن افزایش یافت.

وی افزود: در سال زراعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ بیش از ۳۲۳ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شد که برای اولین بار رکورد بیشترین برداشت و خرید گندم در تاریخ کشاورزی استان ایلام شکسته شد و ایلام جزء استان های برتر کشور در زمینه تولید بالاترین نرخ گندم قرار گرفت، در حالی که در سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ میزان گندم تولیدی استان ۱۷۳ هزار تن بود.

مظاهری یادآور شد: تولید محصولات باغبانی در استان در سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ میزان ۲۳ هزار و ۹۸ تن بود که در سال زراعی ۱۴۰۲ این مقدار به ۲۴ هزار و ۶۸۰ تن رسید و در کشت گیاهان دارویی باوجود اینکه اقلیم آب و هوایی استان مناسب نبود و در سال ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ میزان ۲۳۴ هکتار توسعه کشت گیاهان دارویی در استان صورت گرفت که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۷۲ هکتار رسید.

وی یادآور شد: استان ایلام مقام دوم کشور در زمینه توسعه گل نرگس را به خود اختصاص داده و در سال جاری ۱۴ هکتار توسعه گل نرگس در سطح استان صورت گرفته است و در موضوع توسعه گلخانه‌ها نیز هشت باب گلخانه در استان مکان‌یابی و استعلامات آن اخذ شده که در گام نخست پنج مورد در سطحی معادل ۲۹۰ هکتار برای مطالعات فاز اول و دوم قرارداد منعقد شده است و سایت امیرآباد مهران پس از تامین آب از محل سامانه گرمسیری وارد فاز اجرایی خواهد شد.

مظاهری در خصوص طرح های مدیریت و آب و خاک هم اظهار کرد: یک هزار و ۴۲۶ هکتار با اعتبار ۵۶۴ میلیارد ریال طرح سیستم‌های آبیاری تحت فشار در استان انجام گرفت و همچنین مطالعه و طراحی سیستم‌های آبیاری تحت فشار در ۲ هزار و ۸۲۷ هکتار با اعتبار ۲.۸ میلیارد ریال، تامین و انتقال آب برای توسعه باغات در اراضی شیب دار ۷۴ هکتار با اعتبار ۱۳ و نیم میلیارد ریال و حفر، تجهیز و برقی کردن چاه‌های کشاورزی نیز ۳۷ مورد با اعتباری بالغ بر ۳۷۷ میلیارد ریال بوده است.

قائم مقام و مدیر حقوقی، امور مجلس و حوزه رییس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام اضافه کرد: با توجه به اهمیت تولید محصول سالم به مصرف‌کننده، مبارزه بیولوژیک و غیر شیمیایی با آفات در سطح ۵۱ هزار هکتار بوده و ردیابی یا کنترل عوامل زیان‌رسان به محصولات کشاورزی نیز در ۱۳۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان انجام شده است.

وی در باره افزایش ضریب مکانیزاسیون در کشاورزی هم گفت: در سال ۱۴۰۰ ضریب مکانیزاسیون ۱.۵۷ درصد بود که در سال ۱۴۰۱ این میزان به ۱.۶۴ افزایش پیدا کرد و طی ۲ سال اخیر ۳۰ دستگاه کمباین، ۳۵۰ تراکتور و ۵۳۰ دستگاه دنباله بر از طریق پرداخت تسهیلات به استان وارد و تحویل کشاورزان شده است.

قائم مقام و مدیر حقوقی، امور مجلس و حوزه رییس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام همچنین از تولید ۴۲ هزار تن گوشت قرمز، هزار و ۵۱۴ تن ماهی سردآبی و یک هزار و ۴۴۰ تن ماهی گرم‌آبی در استان خبر داد.

وی به واگذاری ۳۴۸ اراضی ملی برای ایجاد طرح‌های کشاورزی و غیر کشاورزی به بهره برداران اشاره و خاطرنشان کرد: ۴۱۰ مورد نظارت بر واگذاری طرح‌های دارای محوز با حفظ کاربری و ۱۴۳ مورد مجوز صادر شده در سطح ۹۵ هکتار در استان انجام شده است.

مظاهری در مورد پرداخت تسهیلات و جذب اعتبارات هم یادآور شد: در دولت سیزدهم ۱۹۴ هزار و ۳۳۰ میلیون ریال تسهیلات به بهره برداران بخش کشاورزی پرداخت شده و همچنین ۹۶هزار و ۳۸۸ میلیون ریال اعتبارات صرف پروژه‌های عمرانی این حوزه شده است.

#پیشرفت_ایلام
#پیشرفت_ایران
#لیگ رسانه_امید
#ایرنا_ایلام
#تیم_خبری_شهید_محمود_صارمی