کشت بیش از ۵۴۵ هزار هکتار گندم در خوزستان/طرح دستیابی به پتانسیل عملکرد گندم اجرا می‌شود

ایسنا/خوزستان سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: طرح جدید دستیابی به پتانسیل عملکرد در محصول گندم در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در ۱۴ شهر استان اجرا می‌شود.

عبدالرضا سیداحمدی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا ۱۲ آذرماه ۵۴۵ هزار و ۷۶۳ هکتار گندم در استان کشت شده است.

وی افزود: در طرح گندم بنیان پروژه‌های کشت مستقیم، کشت کف جوی و کشت روی پشته از اهمیت خاصی برخوردار است.

سیداحمدی با بیان اینکه تا تاریخ مذکور ۳۷ هزار و ۴۸۶ هکتار کلزا کشت شده است، عنوان کرد: کشت کلزای دیم به تازگی در استان آغاز شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از جهاد کشاوزی خوزستان، وی بیان کرد: در طرح جهش تولید در دیم‌زارها سطح قراردادها تاکنون به ۶۸ هزار و ۷۱۶ هکتار رسیده که از این میزان ۷۲۹۳ هکتار بیمه شده است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: در طرح جهش تولید ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات جهت ادوات کشاورزی مورد نیاز جذب شده است.

سیداحمدی با بیان اینکه سطح چغندرقند پاییزه کشت شده در استان ۱۸ هزار و ۳۲۶ هکتار است، یادآور شد: ۱۰۰ درصد سطح مصوب ابلاغی از سوی وزارت در استان کشت شده است.

وی میزان توزیع بذر گندم اصلاح و بوجاری شده بین کشاورزان را ۱۰۰ هزار تن اعلام و اظهار کرد: ۲۲۴ هزار و ۶۰۶ تن کود فسفاته، اوره و پتاسه بین کشاورزان توزیع شده است.

سید احمدی گفت: ۱۰هزار و ۲۲۷ هکتار از گندم کشت شده تحت پوشش کشت قراردادی قرار گرفته است.

وی به طرح جدید دستیابی به پتانسیل عملکرد در محصول گندم که کار مشترکی بین تحقیقات و آموزش کشاورزی، ترویج و معاونت تولیدات گیاهی است اشاره و خاطرنشان کرد: ۱۷ سایت آبی و ۳ سایت دیم در مجموع به مساحت ۳۰ هکتار در ۱۴ شهرستان طی این طرح اجرا می‌شود که در آن هر کشاورز پیشرو ۲۵ نفر را در زیرمجموعه خود خواهد داشت و همه اقداماتی که در مزرعه خود انجام می‌دهد به کشاورزان زیر مجموع خود انتقال می‌دهد.