کارشکنی برای ترخیص کاغذ دولتی از گمرک با وجود دستور رئیس جمهور

با افزایش قیمت کاغذ ناشران که از کاغذ دولتی محروم مانده‌اند‌، دست از چاپ و انتشار کتاب‌های جدید کشیده‌اند. از سوی دیگر محموله‌های تازه‌ای به گمرک وارد شده که در انتظار امضای وزیر صمت برای ترخیص است.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌  قیمت کاغذ چاپ و تحریر در بازار آزاد پس از چند روز ماندن در کانال 500 هزار تومان امروز با کاهش 10 هزار تومانی مواجه شده است،‌ بر این اساس قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر 70 در 100 با گرماژ 70 گرم،‌ 490 هزار تومان و قیمت هر بند کاغذ 60 در 90  با 410 هزار تومان معامله شده است.
افزایش قیمت کاغذ در بازار آزاد که طی دو ماه گذشته به دلیل مراجعه ناشران به بازار آزاد در پی توقف توزیع کاغذ دولتی صورت گرفته است،‌ موجب شده تا ناشران حتی ناشران بزرگ از چاپ کتاب‌های جدید خودداری کرده و یا به ندرت کتابی را منتشر کنند آن هم در حالی که نمایشگاه کتاب مجازی تهران در حال برگزاری است و کمتر از دو ماه تا پایان سال باقی نمانده است.
پیگیری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای عمل کردن دو واردکننده به تعهد خود مبنی بر  تحویل چهار هزار تن کاغذ دولتی به اتحادیه آشنا نیز تاکنون به جایی نرسیده است. با این حال وزارت ارشاد مدعی است که دولت با تخصیص ارز دولتی به کاغذ برای سال جاری نیز موافقت کرده است و اما مشخص نیست این ارز چه زمانی تحویل داده می‌شود.
این در حالی است که محمدعلی جعفریه، مدیر نشر ثالث در این زمینه با انتقاد از عدم همکاری وزارت صمت در حوزه کاغذ به تسنیم گفت:  ناشران تمام مشکلات کاغذ را از چشم وزارت صنعت می‌دانند.
وی ادامه داد:‌ وزارت صمت متأسفانه در جریان کاغذ همکاری لازم را ندارد؛ بنابراین گرانی امروز بازار کاغذ نیز متوجه این وزارتخانه است،‌ کاغذ دولتی در گمرک مانده است و علی‌رغم دستور ریاست جمهوری و بانک مرکزی برای تخصیص ارز و زیر صمت نامه را امضا نمی‌کند.
جعفریه تصریح کرد: حجم بالایی از کاغذ تحریر وارد کشور شده است و در صورت ترخیص از گمرک در اختیار اتحادیه آشنا برای توزیع قرار می‌گیرد،‌ اما وزرات صمت همراهی نمی‌کند. آن هم در شرایطی که ناشران به دلیل گرانی کاغذ دست از چاپ و انتشار کتاب‌های جدید شسته‌اند.
 وی در توضیح بیشتر گفت:‌ وزارت صمت باید دستور تخصیص ارز 4200 تومانی را بدهد،‌ تا واردکننده بتواند کاغذ را ترخیص کند‌، اگر دستور امضا شود،‌ به زودی با توزیع کاغذ دولتی میان ناشران قیمت‌ها در بازار آزاد نیز کاهش پیدا می‌کند.
اگرچه کاغذ دولتی مخالفان بسیاری را در بین ناشران و کارشناسان حوزه کاغذ دارد،‌ اما در شرایطی که حتی کاغذهای ایرانی نیز در بازار به ندرت پیدا می‌شوند و خط تولید آن‌ها متوقف شده است،‌ نمی‌توان انتظار داشت ناشر کتاب را با کاغذ بندی 500 هزار تومان منتشر کند،‌ آن زمان قیمت کتاب نیز افزایش ناگهانی نداشته باشد‌، یارانه‌های نشر در سال‌های اخیر تا حدودی به کمک مخاطب برای خرید کتاب آمده است اما امروز می‌توان به جرئت مدعی شد که کتاب از سبد بسیاری از خانوارهای ایرانی حذف شده است. بنابراین موضوع کاغذ در کشور موضوعی بسیار حیاتی است،‌ دولت اعتدال که در زمین کاغذ اقدام خاصی نکرد،‌ باید دید دولت بعدی چه برنامه‌ای برای تولید کاغذ دارد،‌ آیا باز هم وعده‌ها در حر حرف می‌ماند یا بالاخزه قصه کاغذ سرانجام خوشی می‌گیرد؟.