اصالت دادن به واردات عامل کمبود کاغذ در کشور/ دریافت مالیات از کاغذ تولید داخل به جای کاغذ وارداتی

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا گفت: علت کمبود کاغذ تحریر در کشور عدم‌حمایت دولت در سنوات گذشته از تولید داخلی و دادن اصالت به واردات است، زیرا تولید دیگر به‌صرفه نیست.
ابوالفضل روغنی در گفت‌وگو با میزان، درباره وضعیت تولید و واردات کاغذ گفت: مصرف کاغذ تحریر در کشور ۳۸۰ هزار تُن بوده و ظرفیت ایجادشده نیز ۱۸۰ هزار تُن است بنابراین حدود ۲۲۰ هزار تُن کمبود کاغذ داریم که باید از طریق واردات تأمین شود.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در خصوص علت کمبود کاغذ تحریر گفت: کمبود کاغذ دلایل متعددی دارد که مهم‌ترین آن عدم‌حمایت دولت در سنوات گذشته از تولید داخلی و دادن اصالت به واردات است؛ بنابراین واردات، چون ارزان‌تر و باکیفیت بالاتری انجام می‌شود میل و رغبت نیز به سمت واردات کاغذ تحریر خارجی است.

وی ادامه داد: در کشور سه کارخانه کاغذ مازندران، کارخانه کاغذسازی تبریز و کارخانه کاغذ پارس خوزستان، کاغذ تحریر تولید می‌کنند اما شاهد کم‌توجهی و کم‌لطفی مصرف‌کننده و دولت قرار گرفتند که از مسیر تولید کاغذ تحریر به‌طورکلی خارج شدند، زیرا تولید دیگر به صرفه نیست.

روغنی اظهار کرد: ازجمله نمونه‌های حمایت‌های کاملاً غیرمتعارف و قانونی که در کشور ما است مالیات ارزش‌افزوده ۹ درصد است که از کاغذهای وارداتی اخذ نمی‌شود، اما بر تولید کشور تعلق می‌گیرد. درگذشته که دلار ارزان‌تر بود به واردات تخصیص می‌دادند، ولی به تولیدکننده تخصیص داده نمی‌شود بنابراین قیمت تمام‌شده در داخل کشور با توجه به قیمت خارجی اصلاً قابل‌رقابت نبود به همین دلیل رغبتی برای تولید ملی باقی نمی‌ماند در این حوزه کمبود کاغذ داریم و واردات حتماً باید اتفاق بیافتد البته چنین قیمت کاغذی جهانی است.

وی تأکید کرد: در حوزه کاغذ مطبوعات یا کاغذ روزنامه که در کشور ما حدود ۱۰ سال پیش ۱۲۰ هزار تُن نیاز بود به‌مرور با توجه به فضای مجازی و اینترنت روزبه‌روز از تقاضای روزنامه کاغذی به‌طور جدی کاسته شده و مصرف کاغذ به ۳۰ هزار تُن رسیده است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا گفت: تنها شرکتی که می‌توانست کاغذ روزنامه تولید کند کارخانه کاغذ مازندران بود که به دلیل عدم‌حمایت ذی‌نفعان و دولت این بخش دچار مشکل شد بنابراین کارخانه به سمت محصولات دیگر تغییر خط داد و کاغذ دیگری در حال حاضر تولید می‌کند بنابراین به سمت واردات سوق پیدا کردیم تا کاغذ روزنامه را تأمین کنیم.