میزبانی انگلیس از اجلاس اقلیمی در هاله ای از ابهام

زیست آنلاین: فعالان محیط زیست انگلیس نگران عدم وجود استراتژی مشخص این کشور برای میزبانی اجلاس اقلیمی گلاسکو هستند.

به گزارش زیست آنلاین، کشورهای در حال توسعه و مبارزان اقلیمی به طور فزاینده ای نگران این موضوع هستند که انگلستان فاقد یک استراتژی روشن برای میزبانی مذاکرات حیاتی سازمان ملل در مورد بحران آب و هوا است. در واقع این کشور میان ترس از دست دادن منافع دولت پس از برگزیت و حل و فصل جهانی آب و هوا دچار سردگمی شده است.

بوریس جانسون چهره های برجسته انگلیس در علم آب و هوا، تجارت و اقتصاد را رهبری خواهد کرد تا استراتژی بریتانیا را برای کنفرانس معروف به COP26 در روز سه شنبه اجرا کنند. این مذاکرات که در ماه نوامبر در گلاسکو برگزار می شود، به عنوان آخرین فرصت واقع بینانه کشورها برای متعهد شدن در جهت کاهش شدید گازهای گلخانه ای برای جلوگیری از رخ دادن فجایع آب و هوایی تلقی می شود.

اما این استراتژی در هفته گذشته نافرجام ماند زیرا رهبر مورد نظر برای این مذاکرات، کلر اونیل، وزیر پیشین انرژی، به طور ناگهانی برکنار شد. برکناری ناگهانی وی، توسط مشاور نخست وزیر Dominic Cummings، باعث ایجاد خلا ای شده است که دولت گفت که تنها توسط یک وزیر پر خواهد شد.

در حالی که برخی از ناظران معتقد بودند که یک سیاستمدار قدرمنتر از آنیل باید رهبر این مذاکرات باشد، این نگرانی وجود دارد که اگر مسئولیت مذاکرات توسط وزارت تجارت انجام شود، به این معناست که سیاستمدارانی که در تلاش برای امضای معاملات تجاری پس از برگزیت هستند نیز سعی خواهند کرد دولت های متقابل را ترغیب کنند تا تعهدات خود را برای کاهش کربن تمدید کنند.

محمد ادو، مدیر اندیشه فکری Power Shift Africa و ناظر طولانی مدت در مذاکرات سالانه سازمان ملل گفت: تاکنون به نظر نمی رسد که دیدگاه روشنی برای گلاسگو وجود داشته باشد. اجلاس اخیر انگلیس و آفریقا فرصتی بزرگ بود که می توانست بحران آب و هوا را تا حدودی برطرف کند اما 90 درصد معاملات انرژی انجام شده در این اجلاس مربوط به نفت و گاز بوده است و نشان می دهد که تغییرات آب و هوا صرفاً به عنوان یک پوشش برای ادامه فعالیت های مربوط به سوختهای فسیلی استفاده می شود.

منبع: theguardian