دبی چگونه شهر “بدون کاغذ” جهان شد؟

مقامات اماراتی، شنبه در دبی اعلام کردند که این حکومت به اولین دولت بدون کاغذ جهان تبدیل شده است و به این ترتیب به اهداف استراتژی بدون کاغذی دست یافتند که در سال ۲۰۱۸ تعیین شده بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با اجرای کامل استراتژی بدون کاغذ دبی، هیچ کارمند یا ارباب رجوع دولت دبی نیاز به چاپ هیچ‌گونه سند یا تراکنش کاغذی نخواهد داشت، مگر اینکه شخصاً ترجیح دهد این کار را انجام دهد؛ چاپ را می‌توان در مراکز خدمات یا تایپ انجام داد.

استراتژی بدون کاغذ دبی در پنج مرحله متوالی اجرا شد که هر کدام گروه متفاوتی از نهادهای دولتی دبی را شامل می‌شد. در پایان مرحله پنجم، این استراتژی به طور کامل در تمام ۴۵ نهاد دولتی در امارت اجرا شد. نهادهای دولتی دبی بیش از ۱۸۰۰ سرویس دیجیتال و بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تراکنش کلیدی را ارائه می‌دهند.

همکاری میان نهادهای مسئول، اتوماسیون فرآیندها و خدمات ارائه شده به مشتریان را امکان‌پذیر کرد و مصرف کاغذ را تا بیش از ۳۳۶ میلیون کاغذ کاهش داد. این استراتژی همچنین به صرفه‌جویی بیش از ۱.۳ میلیارد درهم و بیش از ۱۴ میلیون “نفر-ساعت” در دولت دبی کمک کرد.

استراتژی بدون کاغذ دبی در سال ۲۰۱۸ با یک گروه اولیه متشکل از شش نهاد راه‌اندازی شد: اداره راه و حمل و نقل، پلیس دبی، اداره برق و آب (DEWA)، وزارت توسعه اقتصادی، بخش گردشگری و بازاریابی بازرگانی، و اداره زمین و مستغلات دبی؛ در مرحله اول به کاهش بیش از ۷۲.۵ میلیون ورق کاغذ کمک کرد.

مرحله دوم در سال ۲۰۱۹ با هشت نهاد دیگر همراه شد: دادگاه‌ها، شهرداری، دادستان عمومی دبی، سازمان دانش و توسعه منابع انسانی، اداره بهداشت، سازمان توسعه جامعه، گمرک دبی و اداره کل اقامت و امور خارجی؛ که موفق به کاهش مصرف کاغذ و صرفه‌جویی در بیش از ۲۲۹.۵ میلیون برگ کاغذ شدند.

در پایان سال ۲۰۱۹، مرحله سوم استراتژی با یک گروه جدید متشکل از ۹ نهاد شامل سازمان خدمات آمبولانس، دپارتمان امور اسلامی و فعالیت‌های خیریه، رسانه رسمی دبی، وزارت دارایی، اداره منابع انسانی دولت، اداره فرهنگ، سازمان هواپیمایی کشوری، مرکز فرهنگی الجلیله برای کودکان و اداره امور حقوقی دولت دبی اعلام شد؛ این گروه در مجموع مصرف کاغذ را بیش از ۱۲.۹ میلیون ورق کاهش داد.

فاز چهار در مارس ۲۰۲۰ آغاز شد و گروه جدیدی از ۱۰ نهاد به تلاش برای اجرای این استراتژی اضافه شدند: مرکز آمار دبی، سازمان اوقاف، بنیاد زنان، آژانس تنظیم مقررات صنعت امنیت، بنیاد تأسیس مسکن محمد بن راشد، شورای ورزش دبی، بنادر، گمرک، شرکت منطقه آزاد Trakhees، سازمان امور دریایی، خدمات ناوبری هوایی و فرودگاه‌های دبی نیز در ادامه سایر سازمان‌ها به این جنبش پیوستند؛ این گروه مصرف کاغذ را بیش از ۱۱.۹ میلیون ورق کاغذ کاهش داد.

مرحله چهارم همچنین شامل راه‌اندازی ابتکار «مهر دیجیتالی ۱۰۰ درصد» بود که هدف آن ارج نهادن به نهادهای دولتی بود که تلاش‌های قابل توجهی برای اجرای کامل استراتژی بدون کاغذ دبی و ارائه خدمات هوشمند انجام می‌دهند.

پنجمین و آخرین مرحله اجرا در ژوئن ۲۰۲۰ آغاز شد و ۹ نهاد جدید به این جنبش پیوستند: مرکز فضایی محمد بن راشد، سازمان پروژه‌های مهندسی هوانوردی، بنیاد آینده دبی، کمیته عالی قانونگذاری، شرکت ارتباطات حرفه‌ای نداء، بنیاد دانش محمد بن راشد آل مکتوم، کارگاه دولتی و اداره کل دفاع غیرنظامی دبی؛ این گروه در مجموع بیش از ۸.۲ میلیون ورق کاغذ ذخیره کردند.