مواد اولیه صنایع سلولزی در هفت تپه سوزانده می‌شود/ وارات خمیر کاغذ از خارج

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی گفت: برای تامین مواد اولیه و خمیر کاغذ به خارج از کشور وابسته ایم اما در جنوب کشور و در نیشکر هفت تپه منبع غنی ای از مواد اولیه وجود دارد که متاسفانه سوزانده می شود.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، معاون دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صمت در گفتگو با شبکه خبر با بیان اینکه در سال های اخیر دولت در این حوزه دخالتی نداشته و همه از بخش خصوصی به فعالیت مشغولند گفت: حدود 500 واحد صنعتی در این حوزه به فعالیت مشغول به کارند.

علی‌محمد اسفندیاری با اشاره به خودکفا شدن نیاز بازار به کاغذ “تیشو” که از خمیر چوب و یا خمیر کاغذ بازیافت تولید می شود، گفت: این کاغذ جزء مواد اولیه صنعت سلولزی و بهداشتی است. در سال 92 حدود 50 هزار تن تولید داخل و 87 هزار تن واردات این کاغذ بوده است اما امروزه کل نیاز کشور را می توانیم تولید کنیم. در سال گذشته 10 هزار تن هم صادرات این محصول بوده است.

او به ویژگی های این صنعت پرداخت و گفت: هرکشوری که محصولات بهداشتی را بیشتر تولید و مصرف کند بعنوان کشوری توسعه یافته محسوب می شود.

علی‌محمد اسفندیاری درباره مشکل وثیقه 35 درصدی درخواستی بانک از واردکنندگان مواد اولیه توضیح داد: باید با بانک مرکزی همکاری بیشتری داشته باشیم. مکاتباتی با بانک مرکزی صورت گرفته است تا تولید کننده مجبور به پرداخت وثیقه 35 درصدی بصورت نقد نباشد.

او افزود:تاکنون بیشترین استفاده های از الیاف مزارع نیشکر جنوب و مراکز صنعتی هفت تپه برای تولید کاغذ چاپ و تحریر استفاده می شده است.

اسفندیاری با بیان اینکه هر ساله اولویت های سرمایه گذاری تعریف و در سایت صمت قرار داده می شود، گفت: می توان سرمایه گذاران را به سمت تولید صنایع سلولزی بهداشتی سوق داد و رونق بیشتری در این حوزه و تامین محصولات بهداشتی کشور ایجاد کرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی گفت: اغلب تولید کنندگان کشور از جمله فعالان صنعت سلولوزی بهداشتی که به سلامت جامعه ارتباط مستقیم دارد حمایت نمی شود.

فصیح به مشکلاتی از جمله تامین ارز اشاره کرد و گفت: جابجایی پول، وثیقه 30 درصدی به بانک ها برای حواله کردن ارز و ترخیص گمرک مواد اولیه سلولز یا خمیر کاملا از دیگر مشکلات این صنف است.

عباس فصیح به علت چند برابر شدن قیمت پوشک همزمان با افزایش تولید اشاره کرد و افزود: در عرض یکی دو ماه نتوانستیم مواد اولیه تولید صنایع سلولزی بهداشتی را از گمرک ترخیص کنیم که منجر به کُند شدنِ چرخه تولید و التهاب در جو روانی جامعه شد از طرفی قیمت دلار چند برابر شد و تولیدکننده و سازمان حمایت نمی دانستند تکلیف چیست.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی درباره مستقل بودن تولید کنندگان به مواد اولیه داخلی گفت: برای تامین مواد اولیه و خمیر کاغذ به خارج از کشور وابسته ایم. در جنوب کشور و در هفت تپه نیشکر منبع غنی ای از مواد اولیه وجود دارد که متاسفانه سوزانده می شود.

او در بخش تسهیل در صادرات و یا واردات مواد اولیه افزود: مواد اولیه به اعتبار ما(تولید کننده)  درخواست می شود اما بانک مرکزی پول طرف مقابل خارجی را بعد از 1 ماه دیگر پرداخت می کند. وقتی این مواد اولیه به گمرک می رسد مستلزم دیرکرد و جریمه در تخلیه(دموراژ) می شود از طرفی 30 درصد اضافه تر هم بعنوان وثیقه باید به بانک پرداخت کند.