خودداری ناشران از انتشار کتاب‌های جدید / نامه‌های ارشاد به دولت برای ارز کاغذ هم‌چنان بی‌پاسخ

در حالیکه دولت چهار نامه وزارت ارشاد برای اختصاص ارز کاغذ را همچنان بی‌پاسخ گذاشته است،‌ انتقادات نسبت به وضعیت موجود کاغذ به مجلس شورای اسلامی نیز کشیده شده است.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزای تسنیم،‌ در حالیکه از ارسال چهار نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دولت برای تخصیص ارز سال 99 کاغذ می‌گذرد و هنوز خبری از ارز نیست‌، قیمت‌ها در بازار آزاد پس از دو الی سه هفته ثبات روی بندی 645 هزار تومان با کاهش 10 هزار تومانی مواجه شده است.

البته این کاهش قیمت تنها روی نوع کاغذ چینی است و سایر انواع کاغذ تحریر همچون کاغذ اندونزی،‌ بنفش و کانادایی با افرایش قیمت همچنان رو به افزایش رفته و تا بندی یک میلیون تومان نیز پیش رفته‌اند.

با وجود بالا بودن قیمت‌ها در ظهیرااسلام،‌ خرید و فروش تحریر همچنان انجام می‌شود و نمیتوان گفت که رکود چندانی در بازار حاکم است. البته ناشران در این بازار حضوری ندارند.

واکنش‌ها به گرانی کاغذ در هفته‌های گذشته که بیشتر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، ناشران و اتحادیه‌ها و مجامع صنفی نشر انجام شده حالا به مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است،‌ تا جاییکه قاضی‌زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نامه‌نگاری‌های وزارت ارشاد به دولت را کافی ندانشته و گفته است که سیدعباسی صالحی باید در دیدارهای خود با هیات دولت بر اهمیت این موضوع تاکید کند.

وی هم‌چنین از وزارت صمت خواسته تا نظارت بیشتری روی بازار کاغذ داشته باشد جرا که به گفته او بازار در دست 4 دلال است و گرانی‌ها ناشی از احتکار به خاطر انتخابات پیش روست.

این در حالی است که مسئولان وزارت ارشاد خود در هفته‌های گذشته رقم فعلی در بازار را به رقم تمام شده برای واردات کاغذهای جدید بسیار نزدیک دانسته‌اند.

آشفتگی بازار کاغذ در یک ماه گذشته موجب شده بسیاری از ناشران از چاپ کتاب‌های آماده انتشار خود فعلا سرباز بزنند تا تکلیف کاغذ یارانه‌ای مشخص شود،‌ مابقی نیز برای انتشار کتاب‌های خود یا از پیش کاغذ تهیه کرده و یا کاغذ یارانه‌ای از سهمیه‌های گذشته خود در اختیار داشته‌اند‌، در یک ماه گذشته ناشران توان خرید خود از بازار آزاد را از دست داده‌اند و عملا کتابی با کاغذ جدید منتشر نشده است،.

در موارد محدودی نیز ناشران انتقاداتی را نسبت به عدم دریافت کاغذ یارانه‌ای با وجود واریز وجه از بهمن ماه داشته‌اند‌، موضوعی که بنا به گفته مسئولان به دلیل خلف وعده در تحوبل اندک باقی مانده کاغذ یارانه‌ای از سوی وارد کننده پیش آمده است.

تعطیلی 3 هفته‌ای کتابفروشان از یک سو و حالا متوقف شدن نسبی روند انتشار کتاب در کشور و نبود آینده‌ای مشخص برای کاغذ موجب شده تا صنعت نشر ماه‌های مبهمی را پیش رو داشته باشد‌، مشخص نیست که در صورت عدم اختصاص ارز از سوی دولت‌، ناشران چگونه می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و کاغذ بندی 600 هزار تومان قیمت کتاب را به کجا خواهد رساند؟