راه‌اندازی “خط جدید تولید خمیر کاغذ بازیافتی” در زنجان

 مدیرعامل راشا کاسپین زنجان از راه‌اندازی “خط جدید تولید خمیرکاغذ بازیافتی (DIP)”در زنجان خبر داد و گفت: این راه‌اندازی آثار صرفه‌جویی ۸۰ میلیون دلاری برای کشور را در بر خواهد داشت.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،  پایداری مدیرعامل راشا کاسپین زنجان گفت: راه‌اندازی “خط جدید تولید خمیر کاغذ بازیافتی (DIP)” در مجتمع صنعتی راشا کاسپین زنجان با آثار صرفه‌جویی ۸۰ میلیون دلاری برای کشور همراه خواهد بود.
او افزود: با راه‌اندازی این خط تولید جدید، امکان بازیافت کاغذ سفید و چاپ خورده رنگی روزنامه و مجله باطله، دفتر، کتاب، مدارک منسوخ اداری در خطوط بازیافت مجتمع راشا کاسپین، فراهم شد.
مدیرعامل راشا کاسپین زنجان ادامه داد: از ویژگی‌های شاخص این خط امکان استفاده از آب بازیافتی و نیاز پایین آبی است.
پایداری  تصریح کرد: در سال جهش تولید و در تداوم فعالیت‌های توسعه‌ای شرکت راشا کاسپین فعال در شهرک صنعتی شماره یک زنجان و پس از ۲۰ ماه کار فشرده و جهادی، خط تولید جدیدی با هدف تولید یک محصول واسطه‌ای بسیار مهم به نام خمیر کاغذ راه‌اندازی شد.
او افزود: این خط مدرن، توانایی تولید خمیر کاغذ سفید جوهرزدایی و رنگبری شده را از ضایعات و کاغذ باطله چاپ دار رنگی برای مصرف مجدد آن در ماشین کاغذ دارد و بدین ترتیب با تولید این محصول در داخل کشور، در فرایند تولید کاغذ بسته‌بندی سفید، کاغذ گچ برگ سفید و یا کاغذ پایه دوبلکس برد، میزان مصرف خمیر وارداتی تا ۸۰ درصد کاهش خواهد یافت.
مدیرعامل راشا کاسپین زنجان گفت: ظرفیت اسمی و عملی این خط معادل ۲۵۰ تن در روز خمیر جوهرزدایی شده است و اشتغال اختصاصی آن به صورت مستقیم معادل ۸۰ نفر است و تنها خط مشابه آن در کشور، یک واحد ۵۰ تنی در شهر صنعتی هشتگرد است که برای تولید دستمال کاغذی استفاده می‌شود.
او ادامه داد: این محصول میانی قبلا به طریق واردات از کشور‌های خارجی، تامین می‌شد و با راه‌اندازی خط جدید DIP، عملا صرفه‌جویی ارزی معادل ۸۰ میلیون دلار با توجه به کاهش واردات، صورت خواهد گرفت.
پایداری  افزود: از ویژگی‌های فنی این سیستم، استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا در سیستم جوهرزدایی به روش Floatation است، همه تجهیزات و سیستم‌های کنترلی آن از طریق سازندگان معتبر خارجی بوده و طراحی سیستم بگونه‌ای است که امکان استفاده از درجات مختلف کیفیتی ضایعات کاغذ سفید از مجله و روزنامه گرفته تا ضایعات دفتر، کتاب و صحافی و نیز انواع کاغذ‌های سفید چاپ خورده و رنگی اداری را فراهم می‌کند.
مدیرعامل راشا کاسپین زنجان گفت: همچنین به لحاظ افزایش دقت و کیفیت عملیات ساخت و فرآوری و تمیز سازی خمیر از یک سیستم کنترل مرکزی با ادوات و تجهیزات متنوع اندازه‌گیری کننده آنلاین، استفاده شده که امکان کنترل همه پارامتر‌های خمیر کاغذ را فراهم آورده و منجر به تولید یک محصول هموژن و یکنواخت می‌شود.
او اضافه کرد: از ویژگی‌های زیست محیطی این واحد جدید، استفاده از آب برگشتی ماشین کاغذ و یا آب تصفیه شده بوده و نیاز آبی آن بسیار پایین است.