جهش قیمت‌ها در کاغذ تحریر/ دولت بازار را به حال خود رها کرد

در حالی که جهش قیمت‌ها در بازار کاغذ‌، قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر را به ۶۳۰ هزار تومان رسانده است‌، برخی کارشناسان می‌گویند دولت بازار را به حال خود رها کرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم‌، قیمت‌ها در بازار کاغذ افسار گسیخته و همچنان در حال افزایش است،‌ این افزیش قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر 70 در 100 با گرماژ 70 گرم را به 630 هزار تومان رسانده است،‌ سایر انواع کاغذ چاپ و تحریر نیز بین 570 تا 920  هزار تومان قیمت خورده است. قیمت‌هایی که تاکنون در این بازار سابقه نداشته است.

افزایش قیمت دو ماه اخیر بازار کاغذ مانند سایر دوره‌های بحران این بازار در سال‌های گذشته یکشبه و به دنبال برخی اتفاقات از جمله کاهش واردات،‌ افزایش تقاضا و شیطنت‌های برخی واردکنندگان رخ داده است.

هم‌چنین برخی اظهارنظرهای مقام‌های دولتی نیز موجب ایجاد جنگ روانی در بازار برای افزایش قیمت این کالا که نفس نشر به آن گره خوده شده است من جمله این خبر وزیر صنعت و معدن مبنی بر خروج واردات کاغذ از ارز ترجیحی. موضوعی که به باور بسیاری از کارشناسان بازار کاغذ باید زودتر از این‌ها انجام می‌شد.

اما چرا در حالی که بازار کاغذ در طول یک‌سال گذشته با وجود نوسانات نرخ ارز که موجب گرانی اغلب کالاهای وارداتی در نیمه نخست سال 99 شد، ثابت ماند و قیمت‌ها برای ماه‌ها تکان نخوردند،‌ حالا در دو ماه پایانی سال تقریبا به دوبرابر  قیمت قبلی خود رسیده‌اند؟

میرباقری:‌ کسی  به هشدارها توجه نکرد

سید‌حسن میرباقری، رئیس اتحادیه واردکنندگان کاغذ و مقوا در این زمینه به تسنیم می‌گوید: در طول یکسال گذشته من بارها نسبت به این گرانی و آرامش قبل از طوفانی که وجود داشت، هشدار داده بودم اما این هشدارها از سوی وزرات صمت و بانک مرکزی جدی گرفته نشد،‌‌ شرایط دشوار طی طریق برای واردات کاغذ به کشور در وزارت صمت و بانک مرکزی موجب بی‌انگیره شدن واردکنندگان از واردات کاغذ شد.

وی ادامه می‌دهد:‌ بروکراسی اداری پیچیده ثبت سفارش و تخصیص ارز واردکنندگان را وا داشت که متر کاغذ وارد کنند،‌ روشن است و همه هم می‌دانستند که کاغذ اندک است‌. کاغذهایی نیز که اینک در بازار وارد می‌شود،‌ با همین شرایط دشوار و با ارز نیمایی و آزاد 25 تا 30 هزار تومانی دلار و 30 تا 35 هزار تومانی یورو وارد شده‌اند با این تفاوت که قیمت خریدشان نیز بالاتر از قیمت‌های پیشین است.

وی یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت کاغذ را توزیع اندک کاغذ دولتی در میان ناشران دانسته و می‌گوید:‌ در گذشته توزیع کاغذ دولتی بسیار بود و برخی ناشران کاغذ مازاد خود را در بازار عرضه می‌کردند که این موضوع بر قیمت کاغذ آزاد نیز تاثیر می‌گذاشت. اما اکنون توزیع اندک شده و این خود بر قیمت کاغذ آزاد نیز تاثیر گذاشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا در عین حال ادامه می‌دهد: اکنون خریداری در بازار وجود ندارد‌، تصور نکنید که با این قیمت‌ها بازار بازار داغی است،‌ اکنون اکثرا دنبال حسابرسی و انبارگردانی هستند پس خریدی انجام نمی‌شود.

وی می‌گوید: پیش‌بینی من این است که اگر بانک مرکزی و وزارت صمت در صدور مجوزها تسهیل کنند و ارز را تخصیص دهند،‌ با واردات کاغذهای جدید قیمت‌ها پایین آمده و به ثبات برسند. البته باید توجه داشت که قیمت جهانی کاغذ در برخی انواع با افزایش 100 تا 200 دلاری در هر پارت روبرو شده است.

محسن قدبیگی، مدیرعامل مرکز اطلاعات کاغذ ایران نیز درباره تلاطم‌های عجیب و غریب بازار کاغذ به تسنیم گفت:‌ کاغذ در بازار اندک است،‌ وقتی کاغذ اندک باشد قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند. فروشندگان نیز از شرایط موجود ناراضی هستند اما کسی پاسخگو نیست. دولت نیز بازار را به حال خود رها کرده است.

قدبیگی: توزیع کاغذ دولتی متوقف یا کند شده است

وی ادامه داد:‌ توزیع کاغذ دولتی بین ناشران یا متوقف شده یا بسیار اندک است،‌ چرا که تقاضای ناشران افزایش پیدا کرده است و همین نیز یکی از دلایل افزایش قیمت کاغذ است.

قدبیگی تصریح کرد: با ادامه روند فعلی واردکنندگان کاغذ اقدام به ثبت سفارش و واردات کاغذ می‌کنند پس از گذشت دو ماه خلاء بازار یعنی فروردین و اردیبهشت،‌ از اواخر خردارد قیمت‌ها فروکش می‌کند و بین عرضه و تقاضا هماهنگی ایجاد می‌شود. آن زمان کاغذ باید بین 500 تا 600 هزار تومان قیمت داشته باشد.

در طول سال گذشته خبرگزاری تسنیم،‌ با انتشار گزارش‌ها و گفت‌وگوهای متعدد با کارشناسان این حوزه که بارها نسبت به وضعیت موجود هشدار داده و آن را امری قریب‌الوقوع می‌دانستند،‌ تلاش کرده بود تا توجه دولت را به سمت موضوع ضرروی و حیاتی تولید سوق دهد. موضوعی که به نظر می‌رسد درمان اصلی مشکل کمبود کاغذ تحریر در ایران باشد، تولید کاغذ فرصت بی‌نظیری را از دست داد،‌ ماه‌هایی که قیمت کاغذ در بازار آزاد ثابت بود و خریداری وجود نداشت،‌ میلیون‌ها دلار ارز دولتی صرف واردات کاغذ تحریر شده بود و ناشران نیز دغدغه‌ای از لحاظ کمبود کاغذ نداشتند‌، درست زمانی که نوبت به تولید رسیده بود،‌ اقدامی انجام نشد‌، در حالی که اگر تولید کاغذ جدی گرفته شده بود،‌ امروز فصل برداشت بود اما دریغ.