افزایش قیمت کود «فسفات» باعث کاهش تولید گندم در آذربایجان شرقی می‌شود

گروه استان‌ها – رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه با روش‌های جایگزین تغییر محسوسی در کاهش تولید نخواهیم داشت، گفت: با این حال واقعیت این است که فسفات سالهاست به عنوان کود مورد استفاده بوده و کمبود ویا گرانی آن باعث کاهش تولید است.

 

اکبر فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تبریز، با اشاره به گران شدن کود کشاورزی و تأثیر آن در میزان کشت محصولات کشاورزی اظهار داشت: بسیاری از کودها که منشأ داخلی داشتند، تغییر زیادی نداشتند ولی کودهای وارداتی، فقط فسفات و پتاس گران شده‌اند.

وی با بیان اینکه کود پتاس مصرفی در کشت پاییزه ندارد ولی کود فسفات در کشت دیم برای هر هکتار 50 کیلو و در کشت آبی 100 کیلو مورد نیاز است، گفت: کاهش میزان مصرف فسفات در کشت گندم، عملکرد تولید گندم را به شدت کاهش می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه هر کیسه کود سوپر فسفات هم اکنون بیش از 480 هزار تومان است، افزود: گرانی این کود، بخشی به دلیل وارداتی بودن و استفاده از ارز است و بخشی هم مربوط به حجم میزان واردات است.

وی در پاسخ به این سؤال که در کشور تولید فسفات داریم ولی چرا نیاز به واردات داریم؟ گفت: ما در کشور تولید فسفات ساده داریم که درصد عناصر مهم آن پایین است ولی فسفاتی که از آن سخن می گوییم، سوپر فسفات تریبل وارداتی است که عناصر لازم را به حد کافی در خود دارد و موجب افزایش میزان تولید محصول می‌شود.

فتحی با بیان اینکه از طریق مرکز تحقیقات کشاورزی، دو فرمول کودی معرفی شده تا جایگزین سوپر فسفات شود، ابراز داشت: در یک نوع فرمول، برای کشت گندم در هر هکتار دیمی 500 هزار تومان و در آبی یک میلیون تومان برای خرید کود نیاز است و یک فرمول دیگر، فرمول زیستی است که برای کشت گندم دیم 280 هزار و آبی 560 هزار تومان در هر هکتار هزینه دارد.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس بررسی مرکز تحقیقات کشاورزی، در برخی از اراضی میزان فسفات موجود در خاک به حد کافی است ولی باید با قلیایی یا اسیدی کردن خاک فسفات آن آزاد شود که این موضوع در دست بررسی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه برداشت من این است که با این روش‌ها اگر درست پیش برویم تغییر محسوسی در کاهش تولید نداشته باشیم، اضافه کرد: با این حال واقعیت این است که فسفات سالهاست به عنوان کود مورد استفاده بوده و کمبود و یا گرانی آن باعث کاهش تولید خواهد شد.