راه‌اندازی مرکز فوریت‌های مقابله و کنترل آتش سوزی درسازمان محیط زیست

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه به تمامی مدیران کل محیط زیست استان‌ها ابلاغ شده که مانورها و رزمایش‌هایی را با همراهی یگان منابع طبیعی و آتش‌نشانی برگزار کنند، گفت: مرکز فوریت‌های مقابله و کنترل آتش سوزی در استان‌ها راه اندازی شده است.
راه‌اندازی مرکز فوریت‌های مقابله و کنترل آتش سوزی درسازمان محیط زیست

جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار گروه محیط زیست خبرگزاری فارس با توجه به رویش مناسب گیاهان در مراتع و اراضی ملی به دلیل بارندگی‌های مناسب، در خصوص اقدامات پیشگیرانه این سازمان برای آتش سوزی در مناطق تحت حفاظت چهارگانه محیط زیست در فصل گرما گفت: نزولات جوی امسال باعث شد در تمام کشور شاهد رویش مناسب گیاهان باشیم و مراتع ملی ما از وضعیت پوشش طبیعی مناسبی برخوردار شده‌اند اما این پوشش مناسب در فصل گرما می‌تواند تبدیل به یک تهدید شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست بی‌احتیاطی مردم در هنگام حضور در مراتع و مناطق چهارگانه تحت حفاظت این سازمان را موجب بالا رفتن امکان احتراق دانست.

وی افزود: میزان احتراق سبزینه‌های موجود به دلیل ارتفاع و تراکم بالاست و خاموش کردن آن هم نسبت به سال‌هایی در دوره خشکسالی به سر می‌بردیم بالاتر است.

محبت خانی با بیان اینکه با صدور نامه‌ای به تمامی مدیران کل محیط زیست استان‌ها ابلاغ شده که براساس آن مانورها و رزمایش‌هایی را با همراهی یگان منابع طبیعی و آتش‌نشانی برگزار کنند، گفت: به این ترتیب استان‌ها می‌تواند از آمادگی لازم برای مقابله با آتش برخوردار باشند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه معاونت طبیعی سازمان اقدامات مناسبی در این زمینه داشته است‌، اظهار داشت: مرکز فوریت‌های مقابله و کنترل آتش سوزی در استان‌ها راه اندازی شده است. گروه‌های مشخص و آموزش دیده به صورت تخصصی برای کنترل و مهار آتش اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: سعی کرده‌ایم برای کنترل حریق امکاناتمان را نسبت به سال گذشته افزایش دهیم.

محبت‌خانی از تقسیم امکانات مقابله با حریق میان ادارات کل استانی خبر داد و گفت: این امکانات در اطفای حریق‌های کوچک مؤثر هستند.

وی خاطرنشان کرد: مردم بیشترین تاثیر را برای کنترل آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها خواهند داشت، اگر در طبیعت حضور پیدا می‌کنند با حساسیت بیشتری به مراقبت از آن بپردازند، از رها کردن ظروف یکبار مصرف  بپرهیزند، چراکه این ظروف باعث ایجاد حریق می‌شوند .

وی افزود: طبیعت‌گردان پس از برافروختن آتش برای پخت و پز نسبت به خاموش شدن آتش اطمینان خاطر کسب کنند. و اگر در مناطق تحت حفاظت این سازمان شاهد رفتارهای مخرب بودند به سامانه ۱۵۴۰ گزارش دهند.