زنجان پیشرو در رشد تولید و خرید تضمینی گندم

به گزارش خبرنگار ایرنا، گندم یکی از محصولات راهبردی و پرمصرف در کل جهان است به طوریکه برای تامین این نیاز غذایی اساسی، سطح زیرکشت بیش از ۶۵ درصد زمین های کشاورزی جهان به کشت غلات و از این میزان بیش از ۲۵ درصد سطح زیر کشت به گندم اختصاص می یابد.

سرانه مصرف گندم در استان زنجان ماهانه ۹ کیلو و ۴۰۰ گرم است.سرانه مصرف گندم در کشورهای مختلف کمی متفاوت است و در ایران گندم به مصرف نان، صنف و صنعت و بذر این محصول می رسد.

سرانه مصرف گندم در ایران حدود ۱۶۵ کیلوگرم در سال و این میزان در استان زنجان ماهانه ۹ کیلو و ۴۰۰ گرم است.

سالانه عوامل مختلفی در میزان تولید گندم در اراضی اقلیم های متنوع دخیل هستند که از جمله آنها، شرایط آب و هوایی، میزان بارندگی های برف و باران، جنس خاک، نوع و میزان مصرف کودهای مختلف، زمان کاشت و برداشت و مبارزه به هنگام با آفات و علفهای هرز است.

ایران با تولید سالانه بین ۱۳ میلیون تا ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در رتبه دوازدهم تولید این محصول راهبردی در جهان قرار دارد و این در حالی است که بسته به میزان بارندگی ها که در کشور همواره در نوسان است، میزان تولید گندم نیز تغییر می کند و در برخی سالها با کاهش تولید، واردات آن افزایش می یابد.

در سال جاری افزایش ۱۰ درصدی تولید گندم نسبت به سال قبل پیش بینی شده بود که بنا به گفته حمید رسولی ، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با وجود کاهش بارندگی در سراسر کشور با تغذیه مناسب خاک و گیاه به بهترین وجه مقدار برداشت گندم در کل کشور را نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داده است.

در استان زنجان نیز تولید گندم با ۶۵ درصد افزایش نسبت به سال قبل در سال زراعی جاری به بیش از ۴۰۰ هزار تن می رسد که این میزان در سال زراعی گذشته ۲۱۲ هزار تن بود.

بارش های مناسب امسال میزان تولید گندم را در استان زنجان ۳۰ درصد افزایش داد

رییس سازمان جهاد کشاروزی استان زنجان با اشاره به افزایش میزان تولید گندم در استان طی سال زرعی جاری گفت: با بارشهای مناسبی که امسال شاهد آن بودیم میزان تولید گندم نیز حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.

روح‌الله حسنی با بیان اینکه سال زارعی جاری بیش از ۳۱۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت گندم رفت، افزود: از این میزان سطح زیر کشت بیش از ۴۰۰ هزار تن محصول برداشت می شود که شهرستان خدابنده همچنان رکورددار بیشترین میزان تولید گندم در استان است.

وی با بیان اینکه از اول تیرماه امسال تاکنون ۲۱۶ هزار تن گندم از گندمکاران استان خریداری شده است، یادآور شد: پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت، حدود ۴۰۰ هزار تن از گندم تولیدی در استان از سوی ۴۰ مرکز خرید به صورت تضمینی خریداری شود.

حسنی خاطرنشان کرد: کمتر از ۱۵ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم در استان زنجان به صورت آبی و مابقی به صورت دیم کشت می شود .

۲۳۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان زنجان خرید تضمینی شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان نیز با اشاره به روند خرید تضمینی گندم از کشاورزان گفت: ۲۳۰ هزار تن گندم در قالب ۲۶ هزار و ۵۲۰ محموله از سوی مراکز ملکی و خصوصی، سیلوها، کارخانجات آرد و انبار اتحادیه شرکت‌های تعاونی روستایی استان به صورت تضمینی از کشاورزان زنجانی خرید شده است.

ولی الله زمانی با بیان اینکه در بحث تامین گندم امسال مشکلی در امر خرید و ذخیره سازی در سطح استان نداریم، افزود: این میزان گندم از ۱۰ هزار و ۸۴۰ گندمکار استان خرید شده است.

وی ظرفیت ذخیره سازی گندم را چهار برابر نیاز استان بیان کرد و اظهار داشت: این ظرفیت بیش از ۶۰۰ هزار تن ذخیره سازی استاندارد و معمولی گندم است.

زمانی ادامه داد: پیش بینی می‌شود با توجه‌ به بارندگی‌های استان زنجان نسبت به سال گذشته، امسال بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم در استان تولید شود و پیش‌بینی خرید تضمینی گندم هم بیش از ۳۵۰ هزار تن خواهد بود.

وی به چگونگی وضعیت ذخیره سازی و نگهداری گندم‌ خریداری شده از کشاورزان اشاره کرد و افزود: تمامی گندم‌های خریداری شده توسط مباشران(شبکه یکپارچه تعاون روستایی) در مدت کوتاهی به سیلوهای استاندارد فلزی و بتنی منتقل می شود و کنترل سیستماتیکی بر روی محصولات وارد شده به سیلوهای استاندارد به لحاظ حفظ سلامتی توسط آزمایشگاه‌های مستقر در سیلوها انجام می شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان از کشاورزان خواست به جهت سهولت در امر خرید و در صورت تکمیل بودن ظرفیت بعضی از مراکز خرید گندم منطقه به نزدیکترین مرکز خرید مجاور مراجعه کنند.

بیش از یک‌هزارو ۵۲۰ میلیارد ریال بهای خرید تضمینی گندم به کشاورزان زنجان پرداخت شد.وی ادامه داد: طبق اعلام بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی، قیمت خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری از کشاورزان به ازای هر کیلوگرم گندم ۱۵ هزار تومان است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان گفت: بیش از یک هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال از بهای خرید تضمینی گندم کشاورزان زنجان که تا تاریخ ۱۳ تیر ۱۴۰۲ گندم خود را تحویل سیلوهای ملکی و خصوصی داده بودند، پرداخت شدده است.

وی با تأکید بر اینکه روند پرداخت بهای خرید تضمینی گندم به کشاورزان در جریان است و جای هیچ نگرانی نیست، خاطرنشان کرد: باقی مطالبات گندمکاران طی روزهای آتی به حساب آنان واریز و پرداخت مطالبات به روز می شود.

زمانی در خصوص پرداخت وجه گندم به کشاورزان، افزود: پس از تحویل گندم به مراکز خرید و ثبت اسناد مربوطه فایل پرداخت وجه به بانک کشاورزی ارسال و بعد از طی مرحل اداری به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

زمانی با اشاره به اینکه هماهنگی لازم جهت پرداخت به موقع بهای گندم خریداری شده انجام شده است، افزود: خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان زنجانی از ۲۵ خرداد ماه سال جاری آغاز شد و با توجه به روند برداشت گندم با به کارگیری مراکز خرید متعدد، تا تحویل آخرین محموله گندم از کشاورزان ادامه خواهد داشت.