دلار ارزان شد‌، کاغذ گران

با وجود کاهش چند هزار تومانی قیمت دلار از روز گذشته تاکنون،‌ قیمت کاغذ در بازار آزاد با افزایش ۱۰ هزار تومانی به ۴۰۰ هزار تومان رسید.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با وجود کاهش چند هزار تومانی قیمت دلار در یکی دو روز گذشته قیمت کاغذ در بازار آزاد افزایش داشته است. بر این اساس قیمت هر بند کاغذ 70 در 100 با گرماژ 70 گرم‌، امروز 400 هزار تومان معامله شده است. در حالی که روزهای گذشته قیمت این بند کاغذ بین 380 تا 390 هزار تومان بوده است.

قیمت کاغذ در بازار آزاد طی ماه‌های اخیر،‌ بندی 100 هزار تومان افزایش داشته است،. افزایش قیمت کاغذ در بازار آزاد تنها مختص به کاغذ چاپ و تحریر نیست،‌ بلکه انوع دیگر کاغذ از جمله کاغذ روزنامه،‌ گلاسه و مقوا نیز افزایش داشته‌اند. کاغذ روزنامه کیلویی 14 هزار تومان امروز در بازار عرضه شده است.

این افزایش قیمت ناگهانی دلایل مشخصی دارد که مهمترین آن افزایش نرخ ارز است. از سوی دیگر عدم اختصاص ارز نیمایی برای واردات کاغذ موجب شده تا واردکنندگان هم اقدام به واردات پارت‌های جدید کاغذ نکنند و هم از عرضه کاغذهای وارد شده خود به بازار خودداری کنند‌، اقدامی که موجب کمبود عرضه کاغذ در بازار شده است.

کارشناسان حوزه کاغذ بر این باورند که در صورت ادامه‌دار بودن این شرایط با افزایش تقاضا در بازار به هنگام آغاز سال تحصیلی با کاهش شدید عرضه روبرو شده و قیمت‌ها افزایش نجومی خواهند داشت.

از سوی دیگر با توجه به تولید داخلی کاغذ از سوی دولت که در ماه‌های اخیر حداقل در سطح کلام دیده شده است،‌ این انتظار وجود دارد که بالاخره تصمیم درست اتخاذ شده و به حای صرف میلیاردها دلار برای واردات کاغذ به فکر تولید آن در کشور باشیم.