خرید تضمینی گندم در کردستان از ۹۰۰ هزار تن گذشت

جمال صالحی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تاکنون کردستان بعد از استان های خوزستان و فارس در رتبه سوم خرید تضمینی گندم را در سراسر کشور قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه میانگین قیمت محاسبه شده خرید گندم در استان ۱۵۱ هزار و ۴۰۰ ریال است، افزود: ارزش ریالی گندم خریداری شده در استان افزون بر ۱۳۷ هزار و ۶۰۵ میلیارد ریال است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان از رشد ۷۷ درصدی خرید تضمینی گندم در سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته خبر داد و گفت: ۹۱۷ هزار و ۳۶۹ تن گندم خریداری شده در استان توسط ۶۳ هزار و ۸۸۷ نفر از کشاورزان تحویل ۸۲ مرکز خرید شده است.

صالحی بیان کرد: بیشترین میزان خرید تضمینی گندم مربوط به شهرستان های بیجار با ۲۳۶ هزار و ۹۳۸ تن، سقز با ۱۵۸ هزار و ۶۹۳ تن، دهگلان با ۱۴۹هزار و ۱۴ تن، قروه با ۱۴۴ هزار و ۴۲۲ تن و دیواندره با ۱۳۰ هزار و ۴۳۵ تن است.

وی ادامه داد: میزان خرید تضمینی گندم در شهرستان های کامیاران ۳۶ هزار و ۸۴۵ تن، سنندج ۱۹ هزار و ۲۱۱ تن، بانه ۶ هزار و ۳۱۲ تن، مریوان پنج هزار و ۸۰ تن، سروآباد سه هزار و ۴۱۹ تن است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان یادآور شد: مجوز حمل ۲۵۲ هزار و ۷۳۸ تن از گندم خریدرای شده هم به استان های البرز، تهران، گیلان، اصفهان، قم، مازندران، یزد، آذربایجان شرقی و چهار محال بختیاری صادر شد.

امسال ۵۸۹ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع استان کردستان به کشت گندم اختصاص یافت که از این میزان ۵۵۷ هزار هکتار دیم و ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار آن هم آبی است.

بر اساس برآورد انجام شده از میزان سطح، افزون بر یک میلیون تن محصول تولید و ۸۷۰ هزار تن هم به صورت تضمینی خریداری می شود که تا ۱۸ مرداد بیش از میزان پیش بینی شده خرید این محصول در استان انجام شده است.