حکایت اختراع دستمال کاغذی

بخش عمده ایی از واردات پالپ در صنعت آرایشی بهداشتی در قالب دستمال کاغذی بکار برده می شود.

آژانس خبری چاپ و بسته بندی ایران، اما دستمال کاغذی اختراع چه کسی است؟ و از چه زمانی به زندگی مردم راه یافت ، چرا به دست کاغذی در آلمان تمپو و در ایران کلینکس گفته شد؟

روز ۱۴ اوت سال ۱۸۹۴ میلادی صاحب یک کارخانه کاغذسازی به نام گوتلوب کروم (Gottlob Krum) کاغذ بسیار نازکی را که برای نرم و لطیف شدن به گلسیرین مورد حمله قرار گرفت ، به عنوان اولین دستمال کاغذی به ثبت رساند. این اختراع با شماره ۸۸۰۹۴ در سازمان ثبت اسناد شهر گوپینگن (Göppingen) واقع در نزدیکی اشتوتگارت به ثبت رسید.

گوتلوب کروم معتقد بود که از دست کاغذی در افزایش بهداشت و جلوگیری از بیماری های مسری کمک کند استفاده شود. اختراع این دستمال کاغذی را در گوپینگن و منطقه ای که قوم شوابن (شوآبن) در آن زندگی می کرد و امروز بنام ایالت “بادنووتنبرگ” تلاش می کرد ، با استقرار روبرو انجام نداد.

شوآبن مردان مردمی بسیار کوشا هستند و بیشتر انتخاب شده اند و در آلمان هرسال از این منطقه به ثبت رسیده اند. شهرت دیگر شوابنلس ، فقط ههجویی و قناعت آنها. در زمان دستمالی که پس از خوردن دور انداخته می شود ، با فرهنگ فقط هه جویی کرد همخوانی نداشت و به همین دلیل هم مورد استقرار قرار نگرفت.

از سال ۱۹۲۴ شرکت آمریکایی کیمبرلی-کلارک (Kimberly-Clark) دستمال کاغذی کلینکس را وارد بازار کرد که از سلول های پنبه تولید شده بود. نوآوری کلینکس در سال ۱۹۲۹ با ارائه این جعبه های که با بیرون کشیدن یک دستمال کاغذی ، دستمال بعدی بیرون شنید ، با موفقیت و استقرار زیاد روبرو شد. کلینکس بیشتر در بازارهای آمریکا و آسیایی توسعه یافته است.

کلینکس اولین مارک دستمال کاغذی بود که وارد ایران شد و جای خود را در زندگی مردم باز کرد. در ایران واژه کلینکس مترادف با دستمال کاغذی است.

سی و پنج سال پس از اختراع دستمال کاغذی توسط گوتلوب کروم ، در روز ۲۹ ژانویه سال ۱۹۲۹ کارخانه کاغذسازی نورنبرگ کالایی را با شماره ۴۰۷۷۵۲ در اداره ثبت اسناد رایش با نام تمپو (Tempo) به ثبت رساند.

در آلمان هم تمپو به دلیل اولین مارک دستمال کاغذی بود که مردم شناختند ، واژه آن در زبان عامیانه مترادف با دستمال کاغذی شد.

بعد از تمپو ، محصول کارخانجات کاغذسازی مانهایم که با نام سوفتیس (Softis) به بازار خرید افزایش یافت ، بخش دیگری از بازار اروپا را در اختیار داشت.

از سالهای ۱۹۶۰ میلادی در کنار سه مارک مهم کلینکس ، تمپو و سوفیس، تولیدات کوچکتر دستمال کاغذی با نام برخی دیگر از آنها وارد بازار شده است که به کیفیت و کیفیت آنها کاهش یافته است