جمعیت سن گندم در اماکن زمستان‌گذران اسفراین و بجنورد افزایش یافت

محمد رضایی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: جمعیت سن گندم در سایر شهرستان های این استان نسبت به سال گذشته تغییری نداشته اما با توجه به شرایط آب و هوا و مراتع باید سمپاشی کشتزارها در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: سن گندم در حدود ۶۰ درصد از مزارع غلات استان فعالیت خواهد کرد که با توجه به نرم، جمعیت و وزن سن کارشناسان در مواقع نیاز به سمپاشی سطوح توصیه می کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سن گندم ۹ ماه در ارتفاعات زمستان گذرانی می کند و سه ماه در مزارع فعالیت دارد.

رضایی تصریح کرد : در سال ۱۴۰۲ در سطح ۲۲ هزار و ۱۷۰ هکتار از اراضی زیر کشت غلات با سن مبارزه شد که نسبت به سال گذشته که ۱۸ هزار و ۹۴۰ هکتار بود ۱۷ درصد رشد دارد.

وی افزود: سرما، بارش باران، افزایش درجه هوا در جمعیت سن موثر است و با توجه به اینکه میانگین دمای امسال نسبت به سال گذشته سه تا ۶ درجه گرم تر بوده است جمعیت سن گندم در فصل سرد تلفاتی زیادی نداشت.

ریزش زودهنگام سن گندم به مزارع

رضایی با بیان اینکه سن گندم هر ساله در اسفند ماه از ارتفاعات به مزارع ریزش می کند، گفت: پیش بینی می کنیم که امسال سن گندم حتی زودتر به مزارع ریزش داشته باشند و از کشاورزان می خواهیم در این خصوص آمادگی داشته باشند.

وی افزود: خسارت آفت سِن گندم ۲ مرحله را شامل می شود که اولین خسارت آن در زمان سن مادری و باید با روش های شیمیایی مبارزه شود و خسارت مربوط به شاخه، برگ و حتی سنبله گندم مرحله دیگری است که عملکرد تولید گندم با کاهش مواجه خواهد شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تصریح کرد: سن گندم در مرحله پوره علاوه بر افزایش سطح آلودگی و خسارت در کاهش عملکرد گندم و آرد استحصال شده نیز تاثیرگذار است که کیفیت تولید نان را کاهش می دهد.

سن غلات از مهمترین آفات گندم و جو است و این آفت با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد (خسارت کمی) و از بین بردن خاصیت نانوایی (خسارت کیفی) می شود.

خسارت مربوط به سن معمولی گندم تاریخچه بسیار طولانی دارد و در حال حاضر مساله گیاه پزشکی ایران محسوب می شود و این روند در سال های اخیر تشدید شده است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.