تولید ۲۴۸ میلیون نهال در سال جاری برای طرح کاشت یک میلیارد درخت

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباسعلی نوبخت عصر روز چهارشنبه در نشست خبری آغاز طرح کاشت یک میلیارد درخت که در محل سازمان سازمان جنگل‌ها برگزار شد، اظهار کرد: طبق برنامه در سال جاری باید ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید می‌شد که تا پایان سال میزان تولید ما از این عدد فراتر خواهد رفت.

وی از تولید بیش از ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در سال جاری خبر داد و تاکید کرد: این میزان تولید از برنامه سال جاری جلوتر است و این میزان نهال تاکنون در سطح ۲۰۲ نهالستان بخش دولتی تولید شده است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ ردیفی اعتباری برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در نظر گرفته شده که اعتبار آن ۲۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است اما هنوز این رقم تخصیص داده نشده است.

نوبخت گفت: آمادگی داریم بعد از کاشت درخت هر کدام از انجمن‌های مردم‌نهاد یا رسانه‌ها در هر زمان و هر نقطه‌ای از کشور که تمایل دارند از عرصه‌ها بازدید کنند و سازمان منابع طبیعی امکانات را در اختیار آنها قرار خواهد داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: احیا و غنی سازی و توسعه پوشش گیاهی جنگل‌ها از اهداف اصلی طرح و پس از آن مقابله با ریزگردها و در نهایت توسعه صنعت زراعت چوب و توسعه فضای سبز است.

وی اعلام کرد: دو میلیون هکتار در بیابان‌ها در سنوات گذشته جنگل کاری بیابانی انجام شده است.

نوبخت تصریح کرد: در طرح کاهش یک میلیارد درخت، سهم جنگل‌ها ۳۰۰ میلیون اصله نهال یعنی ۳۰ درصد، زراعت چوب ۳۰۰ میلیون اصله (۳۰ درصد)، فضای سبز ۲۰۰ میلیون اصله نهال (۲۰ درصد) و بیابان ۲۰۰ میلیون اصله نهال (۲۰ درصد) است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، همچنین تعداد نهالستان‌های بخش خصوصی را ۵۰۰ مورد عنوان کرد و گفت: تعداد نهالستان‌های ثبت شده حدود ۳۰۹ مورد است.

به گفته وی، ۱۲۶ نهالستان جنگلی، ۴۴ نهالستان بیابانی و مابقی ایستگاه‌های تولید بذر مرتعی است.

نوبخت اضافه کرد: سازمان منابع طبیعی پیرامون مساله کاشت یک میلیارد درخت با وزارت دفاع به  تفاهم رسیده که عرصه‌هایی که شاید به دلیل امنیتی نتوانیم به آنها ورود پیدا کنیم و در آنجا نیز کاشت داشته باشیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه همچنین تلاش داریم با هماهنگی‌های صورت گرفته از ظرفیت‌های هلال‌احمر و آموزش و پروش نیز  استفاده کنیم اظهار داشت: در آموزش پرورش ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دانش‌آموز، ۸۷۰ هزار نفر معلم و ۱۰۰هزار نفر هم دانشجو معلم و  حدود ۱۰ هزار اردوگاه آموزش و پروشی داریم.

به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، طبق آمارها سالانه ۱۵۳ میلیون جلد کتاب چاپ می‌شود بنابراین  آموزش و پرورش اعلام آمادگی کرده می‌تواند مدارس را تبدیل به نهالستان کند و گلدان، نهال و بذر و خاک  در اختیار هر دانش‌آموز قرار دهیم که این امر می‌تواند نقش بزرگی در طرح ایفا کند.

 علت آتش‌سوزی جنگل‌های شمال کشور عوامل انسانی در فصل خزان است

نوبخت با بیان اینکه ۹۵ درصد آتش سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع کشور به دلیل عوامل انسانی است گفت: طبق آمارهای فعلی، مجموع آتش‌سوزی جنگل‌های استان‌های گیلان و مازندران طی روزهای اخیر در سطح ۱۷۵ هکتار اتفاق افتاده و ۲۳ شهرستان را درگیر کرده است.

وی اظهار داشت: آتش‌سوزی‌های جنگل‌های کشور در فصل پاییز به دلیل سرعت خزان درختان صورت گرفته که بیشتر اطفا حریق در سطح تاج، تنه است.

وی اضافه کرد: طی این چند روز برای خاموش کردن حریق جنگل‌های شمال کشور علاوه بر نیروهای ادارات کل منابع طبیعی استان‌های مذکور از ۳ بالگرد و توان نیروهای محلی ، مشارکت مردمی و نیروهای نظامی استفاده شده است.

رییس سازمان منابع طبیعی کشور افزود: طبق آمارها در هشت ماهه سال ۱۴۰۲ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ ، در جنگل‌های طبیعی، دست کاشت و جنگلی ۴۱۲ درصد افزایش یافته است که رقم قابل توجهی است.

وی تصریح کرد: سطح آتش‌سوزی هشت‌ماهه امسال یک هزار و ۵۶۵ فقره در سطح ۱۱ هزار و ۹۹۷ هکتار رخ داده است در حالی که در مدت مشابه سال ۱۴۰۱، ۶۳۰ فقره آتش‌سوزی در سطح ۲ هزار و ۳۴۵ هکتار بوده است.

نوبخت گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت روز شنبه ۱۱ آذرماه به صورت رسمی در سراسر کشور آغاز می‌شود و به طور نمادین ساعت ۱۰صبح در مدرسه البرز و در پارک خرگوش دره تهران آغاز می‌شود.