تولید پایه‌های بذری غلات در کردستان ۲.۵ برابر شد

بایزید یوسفی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه انجام تحقیقات کاربردی در زمینه‌های تخصصی از مهمترین رسالت مرکز تحقیقات کشاورزی است، اظهار کرد: تولید بذر با کیفیت و عملکرد بالا یکی از پروژه های مهم در راستای خودکفایی محصول گندم است.

وی اضافه کرد: با همت واحد ثبت و گواهی بذر و نهال مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در سال زراعی گذشته، حدود ۳۰ هزار تن بذر گواهی شده گندم دیم و پنج هزار و ۶۱۳ تن بذر گواهی شده گندم آبی توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه سالانه ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تن بذر گندم در استان نیاز است، اضافه کرد: یکی از برنامه های ما تولید و عرضه ۴۵ درصد بذر مورد نیاز استان به صورت گواهی شده است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان با بیان اینکه سطح زیر کشت سیب زمینی بذری استان ۳۱۶ هکتار است، افزود: این مرکز بر تولید یک میلیون و ۵۳۴ هزار اصل نهال در نهالستان های مجوزدار استان نظارت داشته است.

مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کردستان متشکل از چهار بخش شامل ۲ زیر بخش تحقیقاتی، یک واحد تحقیقاتی- اجرایی، ۲ واحد پشتیبانی و سه ایستگاه و ۲ پایگاه تحقیقاتی با گرایش‌های تخصصی مختلف در چهار چوب خط مشی و برنامه‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی متولی امر تحقیق و پژوهش در زمینه کشاورزی، منابع طبیعی و علوم دامی است.

این مرکز با بهره‌گیری از ۱۲۰ نفر نیروی انسانی از جمله ۱۹ عضو هیات علمی و ۱۵ محقق غیر هیئت علمی به امر تحقیقات کاربردی در زمینه‌های تخصصی مربوطه اشتغال دارد.