توزیع بذر غلات در خراسان شمالی ۲۲ درصد افزایش یافت

محمد محمد زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۲۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر کشت پاییزه گندم، جو، کاملینا و گلرنگ رفت.

وی بر ترویج کشت قراردادی تاکید کرد و افزود: کشاورزانی که قرارداد بسته اند از تخفیف بیمه ای ۲۰ درصد برخوردار خواهند شد و علاوه بر خرید محصول به صورت تضمینی از سوی دولت برای کرایه حمل هر کیلوگرم گندم، یکهزار و ۵۰۰ ریال نیز تشویقی کرایه حمل دریافت می کنند.

پرداخت ۱۶ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریالی به کشاورزان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه افزود: چهار هزار و ۷۳۵ نفر از کشاورزان این استان از محل تبصره ۱۶ و ۱۸ و سایر محل ها در ۱۰ ماهه سال جاری تسهیلات دریافت کردند.

وی افزود: همچنین برخی از بهره برداران بخش کشاورزی که طرح هایی با پیشرفت فیزیکی بالا داشتند اما راکد باقی مانده بود نیز از این محل برای تکمیل آن وام دریافت کردند.

محمدزاده گفت: یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال از این تسهیلات برای تکمیل طرح های نیمه تمام از جمله گلخانه، واحد های تولیدی دام و طیور، شیلات و آب و خاک بوده است.

تخصیص یکهزار و ۵۲۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی

وی با بیان اینکه یکهزار و ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار در سالجاری به بخش کشاورزی اختصاص یافت افزود: سال گذشته تمام اعتبار بخش کشاورزی استان یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش به پرداخت غرامت بیمه به بهره برداران بخش کشاورزی استان نیز اشاره کرد و افزود: همچنین امسال یکهزار و ۴۰۰ میلیارد ریال به بخش کشاورزی استان از ناحیه حوادث مختلف خسارت وارد شده بود که تاکنون حدود ۶۰۰ میلیارد ریال غرامت به آنان پرداخت شد.

به گزارش ایرنا، سهم بخش کشاورزی خراسان شمالی ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

مجموع اراضی خراسان شمالی ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.