چوب قابل بازیافت ( چوب پلاست ، چوب پلاستیک ) چیست ؟

نشان تجارت – استفاده از چوب و تنوع کاربردی آن در سال‌های متمادی، چوب را به محصولی ضروری در مصارف متعدد تبدیل کرده است تا جایی که با نگاه به هر نقطه، اثری از چوب یا وسیله‌ای که چوب در آن استفاده شده است، وجود دارد. بنابراین چوب یکی از پر کاربردترین محصولات در سال‌های قدیم تا به امروز بوده و استفاده از آن به گونه‎های مختلف رواج دارد. استفاده از چوب در تولید سازه‌های چوبی و صنایع وابسته بسیار مرسوم بوده و همین امر باعث می‌شود تا چوب یکی از محصولات پرکاربرد به شمار آید.

بازیافت چوب

از مزیت‌های اصلی چوب که این محصول را خاص و متفاوت می‎کند، بازیافت چوب به روش‌های متعدد و استفاده دوباره برای تولید محصولات جدید یا کابردهای گوناگون است. با توجه به این امر کاربرد چوب همراه با چرخه‌ایست که می‌توان پس از یک دوره استفاده به عنوان محصول اصلی، آن را به شیوه‌های متفاوت بازیافت کرد و برای تولید محصولات جدید مورد استفاده قرار داد. علاوه بر موارد ذکر شده، بازیافت چوب به طور گسترده‌ای از اتلاف سرمایه‌های ملی جلوگیری کرده و موجب صرفه جویی در مصرف مواد اولیه و حفظ منابع طبیعی برای نسل‌های آینده خواهد شد.

چوب پلاست محصولی نوین از بازیافت چوب

چوب پلاستیک چیست؟

چوب پلاستیک محصولی نوین بوده و همانطور که از نام آن پیداست، تلفیقی از چوب و پلاستیک است. مواد اولیه و اصلی برای تولید چوب پلاستیک که با نام (Wood Plastic Composite) به اختصار WPC نامیده می‌شود از الیاف طبیعی چوب، پلاستیک به صورت بازیافت شده و آرد مخصوص است. چوب‌های غیر قابل استفاده که دیگر کاربردی ندارند به خورده چوب تبدیل شده، یکی از اصلی‌ترین مواد در تولید چوب پلاستیک به شمار می‌آیند. علاوه بر چوب که به صورت بازیافت در روند تولید چوب پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، پلاستیک از دیگر مواد بازیافتی چوب پلاست به شمار می آید. به همین علت از چوب پلاستیک به عنوان دوستدار طبیعت یاد می‌شود؛ زیرا بدون آسیب به منابع طبیعی و با استفاده از مواد بازیافتی ساخته شده و دوباره وارد چرخه تولید می‌شود.

چوب پلاست

کاربرد ضایعات چوب در تولید چوب پلاستیک

کاربرد ضایعات چوب در تولید چوب پلاستیک بسیار مرسوم است؛ چوب یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده چوب پلاستیک بوده و همین امر باعث شده تا انواع پروفیل چوب پلاستیک از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به چوب داشته باشد. علاوه‌براین چوب پلاستیک یک ویژگی برتر نسبت به چوب داشته و آن هم استحکام بسیار بالا به دلیل ترکیب چوب و پلاستیک در ساختار تشکیل دهنده آن است. به همین علت چوب پلاستیک در دکوراسیون داخلی و همچنین محوطه سازی بسیار کاربرد دارد و می‌توانید از انواع پروفیل چوب پلاستیک در معماری و طراحی استفاده بهینه نمایید.

مزایای چوب پلاستیک به نسبت چوب

چوب پلاستیک با توجه به این که محصولی ترکیبی بوده، بنابراین مزایای بیشتری به نسب چوب دارد که به آن‌ها اشاره می کنیم:

  • طول عمر چوب پلاستیک بیشتر از چوب بوده و از دوام بالایی برخوردار است و علت این امر استفاده از مواد اولیه در تولید محصول است
  • این محصول در برابر حشرات موزی و موریانه مقاوم است و علت این امر استفاده از پلاستیک بازیافتی در تولید چوب پلاست است
  • چوب پلاستیک در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاوم است و همین امر استفاده از محصول را در هر نوع شرایط جوی امکان پذیر می‌نماید
  • وزن محصولات چوب پلاستیک بسیار سبک بوده و همین امر نصب و اجرای آن را در زمینه‌های متعدد آسان می‌نماید
  • چوب پلاستیک دوستدار طبیعت بوده و برای تولید آن از بازیافت چوب و بازیافت پلاستیک استفاده می شود

چوب پلاست

تولید چوب پلاستیک در ایران

تولید چوب پلاستیک در ایران پیشرفت چشمگیری داشته است و استفاده از پروفیل چوب پلاستیک روز به روز در حال افزایش است؛ تولید چوب پلاستیک در ایران به مواردی زیر منتهی می‌شود:

  • استفاده از پروفیل چوب پلاست مختص نرده چوبی
  • استفاده از پروفیل چوب پلاست مختص کفپوش چوبی
  • استفاده از پروفیل چوب پلاست مختص نمای ساختمان
  • استفاده از پروفیل چوب پلاست مختص سقف کاذب چوبی
  • استفاده از پروفیل چوب پلاست مختص ساخت مبلمان و سازه