فراخوان ثبت‌نام ناشران متقاضی خرید کاغذ داخلی منتشر شد

تهران- ایرنا- مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی خانه کتاب و ادبیات ایران اعلام کرد: ناشران متقاضی خرید کاغذ داخلی با مراجعه به سامانه توزیع کاغذ درخواست خود را ثبت کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی خانه کتاب و ادبیات ایران ، در راستای حمایت‌های راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تولید کاغذ داخلی، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی تفاهم‌نامه‌ای با کارخانه کاغذ مازندران اقدام به خرید  کاغذ داخلی کرده است.

ناشران متقاضی خرید کاغذ داخلی پس از مراجعه به سامانه توزیع کاغذ به نشانی paperds.ir از فهرست درخواست‌ها، صفحه پیش از ثبت‌نام را تکمیل و درخواست خود را ثبت کند و پس از تحویل کاغذ از سوی کارخانه کاغذ مازندران نسبت به صدور حواله اقدام خواهد شد.

همچنین قیمت‌های مورد نظر در این سامانه به صورت تقریبی بوده و به هنگام صدور حواله قیمت‌ قطعی اعلام خواهد شد. اولویت با متقاضیانی است که زودتر ثبت‌نام کرده باشند.

 در مرحله اول هزار تن کاغذ از سوی کارخانه کاغذ مازندران به سامانه توزیغ کاغذ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل داده خواهد شد.

به گزارش ایرنا،سال‌ها چرخه نشر شرایط سختی را طی می‌کرد، با همه‌گیری بیماری کووید۱۹ شرایط برای ناشران، کتاب‌فروشان، نویسندگان، مترجمان، ویراستاران و در کل چرخه نشر سخت‌تر شد. از طرفی دولت توان محدودی برای حمایت از چرخه نشر دارد و به همین دلیل حمایت‌های در این روزها گزیده شده و با برنامه‌ریزی انجام می‌شود. کاغذ، کمبود آن و افزایش قیمتش در سال‌های اخیر یکی از مهم‌ترین مسائل در چرخه نشر است.

یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ماههای اخیر ابراز امیدواری کرده بود تا امسال با مجموع کاغذی که وارد می‌شود و کاغذی که می‌توانیم در داخل تولید کنیم، حداقل نصف نیاز نشر کشور را تامین کنیم.

وی پیش بینی کرده بود که اگر این اتفاق بیافتد اتفاق بزرگی است که می‌تواند اثر فرهنگی قابل توجهی در حوزه نشر و کتاب و کتابخوانی داشته‌ باشد.

فراخوان ثبت‌نام ناشران متقاضی خرید کاغذ داخلی منتشر شد

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اظهار این که ظرفیت تولید و تامین ۱۰۰ درصدی کاغذ تا قبل از پایان دولت سیزدهم برای نشر داخلی به سرعت در حال برنامه‌ریزی و اقدام است ، گفت : اراده دولت در تامین کاغذ از طریق تولید داخلی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سفرهای استانی خود  آذرماه سال 1400 به استان مازندران در بازدید از کارخانه چوب و کاغذ این استان، یکی از برنامه‌های اصلی دولت در حوزه چاپ و نشر را رسیدن به خودکفایی در تولید کاغذ با استفاده از توان تولید موجود در کشور عنوان کرد و گفت: در این زمینه شرکت چوب و کاغد مازندران یکی از طرفیت‌های اصلی محسوب می‌شود.

محمد مهدی اسماعیلی می افزاید: سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن کاغذ در حوزه چاپ و نشر و روزنامه کشور نیاز داریم. طی ماه‌های اخیر با مشکلاتی برای تامین کاغذ مواجه شدیم که دولت ناچار شد با کارهای فوق‌العاده این مشکلات را برطرف کند. اما به دنبال این هستیم که بخش مهمی از این نیاز را در داخل تامین کنیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم سال گذشته اعلام کرده بود که تلاش بر این است که با هماهنگی سه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و صمت تا یک سال و نیم آینده از شرکت‌های داخلی به ویژه مازندران حدود ۸۰ درصد کاغذ مصرفی داخلی را تامین کنیم.

فراخوان ثبت‌نام ناشران متقاضی خرید کاغذ داخلی منتشر شد

وی تاکید کرد که نگاه رئیس‌جمهوری نیز رسیدن به خودکفایی در تولید کاغذ است. اگر به این نتیجه برسیم مجموعه‌هایی که  می‌توانند در این مسیر به ما کمک کند ،حتما حمایت می‌کنیم.