نگرانی ناشران از ۵ برابر شدن قیمت کتاب در نبود ارز برای کاغذ

در حالیکه بیش از شش ماه است ارزی برای کاغذ نشر اختصاص داده نشده،‌ ناشران این نگرانی را دارند که با وضعیت فعلی کتاب دچار افزایش قیمت پنج برابری شود.

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، در حالیکه بیش از شش ماه است ارزی برای کاغذ نشر اختصاص داده نشده،‌ ناشران این نگرانی را دارند که با وضعیت فعلی کتاب دچار افزایش قیمت پنج برابری شود.

‌ شش ماه از سال جاری گذشت و هنوز ارزی برای کاغذ فرهنگی که در اختیار ناشران و روزنامه‌نگاران قرار می‌گیرد،‌ نیست. هرچند با صحبت‌های اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، بعید هم به نظر می‌رسد که حداقل برای امسال ارزی برای کاغذ وجود داشته باشد.

از سوی دیگر کاغذ در بازار آزاد نیز اگرچه هم‌پا با افزایش نرخ ارز افزایش قیمت نداشته است، اما با ورود تقاضای ناشران به بازار آزاد رد ماه‌های پیشرو این احتمال وجود دارد که کاغذ دوباره و برای چندمین‌بار در سال‌های اخیر با حباب قیمت مواجه شود.

در این میان کاهش ذخیره کاغذ فرهنگی در اختیار اتحادیه تعاونی ناشران کشور (آشنا) نیز مزید بر علت شده که ناشران نگرانی از آینده وضعیت نشر داشته باشند.

فریبرز رئیس دانا، مدیر انتشارات نگاه، در گفت‌وگو با تسنیم،‌ با اشاره به مشکلات ناشران در نبود کاغذ یارانه‌ای می‌گوید: تنها امید ما ناشران این روزها این است که ارز به کاغذ فرهنگی دوباره اختصاص پیدا کند،‌ بررسی‌ها نشان داده است که اگر این اتفاق نیفتد،‌ کتاب ۵ برابر گران‌تر خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد:‌ با وضعیت فعلی در صورتی که دوباره ارز به کاغذ اختصاص داده نشود،‌ با خوابیدن فعالیت نشر چاپخانه‌ها،‌ لیتوگرافی‌ها و … نیز تعطیل می‌شوند.

مدیر انتشارات نگاه ادامه می‌دهد: در وضعیت فعلی که با وجود تمامی مشکلات ناشران قیمت کتاب را ثابت نگه داشته‌اند،‌ مخاطب کم کتاب می‌خرد،‌ وای به حالی اینکه قیمت کتاب پنج برابر شود.

وی با اشاره به افزایش چند برابری قیمت کاغذ و مواد اولیه چاپ می‌گوید:‌ کسی که کاغذ داشته قیمت کاغذش چند برابر شده کسی که زینک داشته قیمتش چند برابر شده است،‌ اما کسی که کتاب داشته است، هنوز همان سرمایه را در دست دارد.

رئیس دانا در پاسخ به این پرسش که چرا ناشران به سمت استفاده از کاغذ داخلی روی نمی‌آورند،‌ می‌گوید: در شرایط فعلی بهترین فرصت است که از کاغذ داخلی استفاده کنیم اما به شرط آنکه کاغذ داخلی کیفیت لازم را داشته باشد. کاغذهایی که در سال‌های گذشته تولید می‌شد،‌ یا نم‌دار بود یا ضخامت بالایی داشت. کارخانه پارس هم که تولیدش رو به پیشرفت بود،‌ دچار آتش‌سوزی شد.

رئیس دانا با اشاره به افزایش قیمت ارز می‌گوید:‌ دلار قبل از عید ۱۵ هزار تومان بوده است‌، امروز افزایش قیمت دلار آن ‌اندازه‌ای نیست که مواد اولیه گران شده است‌، قیمت مواد اولیه‌ای چون الکل،‌ زینک‌، مرکب،‌ سلفون و … چندین برابر دلار افزایش یافته است؛ بنابراین این افزایش قیمت‌ها کاذب است.