رشد ۱۸ درصدی صادرات غیرنفتی‌ ایران در ۱۰ ماه نخست سال جاری

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از رشد ۱۸ درصدی صادرات غیر نفتی کشورمان در ۱۰ ماه نخست سال جاری به میزان ۴۵ و نیم میلیارد دلار خبر داد.

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در رابطه با تاثیرگذاری تقویت دیپلماسی اقتصادی بر توسعه روابط تجاری با کشورها و افزایش میزان صادرات و ارزآوری برای ایران اسلامی، گفت: کل صادرات غیر نفتی کشورمان در ۱۰ماه نخست سال جاری به میزان ۴۵ و نیم میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال گذشته ۱۸درصد رشد داشته است. چنین دستاوردی در تاریخ حوزه دیپلماسی اقتصادی کشورمان بی سابقه است.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از اظهارات صفری را در ادامه می خوانید:

حدود ۴۲ درصد رشد صادرات با کشورهای همسایه را داشته ایم که قابل تامل است.
کشورهای چین، عراق، ترکیه، امارات، هند و غیره از جمله کشورهای هدف برای صادرات محصولات ایرانی و توسعه همکاری‌های اقتصادی است، می‌توان اذعان کرد اکنون با بیش از ۳۵کشور فعالیت مستمر تجاری انجام می شود.
هم اکنون با رایزنی های انجام شده با ۴الی ۵ کشور جدید تعاملات اقتصادی آغاز شده است.
بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بازارهای جدیدی در چین برای محصولاتی مانند مرکبات، لبنیات، آبزیان، زعفران و غیره ایجاد شده است، امیدواریم در سال آینده شاهد رشد اقتصادی خوبی در این حوزه ها باشیم. همچنین در حوزه صادرات شیلات در سال جاری ۶۷درصد رشد وجود داشته که ۹۴درصد آن مربوط به حضور در بازارهای جدید کشور چین است.
همه می خواهند به صورت سنتی از پل آستارا که ساخته زمان جنگ جهانی دوم است عبور کنند که توان عبور ۲۵۰ الی ۳۰۰ دستگاه در روز را دارد. با تلاش های صورت گرفته پل دوم تا یک ماه دیگر به نتیجه می رسد لذا راهداری باید برای ایجاد راه موقت دسترسی به این پل، سریعا اقدام کند که توان عبور ۸۰۰ الی یک هزار دستگاه اضافه می شود.
برای صادرات محصولات ایرانی باید از ظرفیت حوزه حمل و نقل ریلی استفاده شود به عنوان مثال اکنون فقط از یک سوم ظرفیت راه آهن آستارا استفاده می شود.
برای توسعه تعاملات با کشورهای حاشیه خزر باید از ظرفیت های بندر انزلی و بندر امیرآباد استفاده شود، البته تعداد کشتی ها کم است اما باید این مهم مورد توجه قرار بگیرد. هر چند ۵ الی ۶ کشتی خریداری شده که پس از عبور از فصل سرما به امکانات حمل و نقل دریایی در خزر افزوده می شود.
برای تعامل اقتصادی در استان های شرقی باید از مرزهای اینچه برون و سرخس استفاده شود. همچنین باید یادآور شد بازارچه مرزی با ترکمنستان دو سال بسته بود اما با رایزنی های صورت گرفته مجددا بازگشایی و فعال شده است. در این میان بازارچه های مرزی جدیدی نیز در دستورکار است که به عنوان مثال بازارچه پیشین آماده شده و در حال واگذاری غرفه ها هستند.
تعداد 35 پست جدید اخذ شده لذا ۳۵ رایزن اقتصادی آموزش دیده اند و به زودی به کشورهای هدف اعزام خواهند شد.
در ۹۰ درصد سفارتخانه های جمهوری اسلامی خارج کشور رایزن اقتصادی به عنوان دیپلمات داریم اما رایزن بازرگانی نهایتا ۳۵ نفر هستند که تاکنون ۲۵ نفر آنها اعزام شده و ۱۰ نفر دیگر باقی مانده اند.
ظرفیت اقتصادی ایران گسترده است لذا اعداد مذکور مربوط به رایزن ها ناچیز است، این مهم در حالیست که در برخی کشورها باید ۲ الی ۳رایزن حضور داشته باشند مانند عراق که باید در بصره، بغداد و اقلیم کردستان یا در چین باید در گوانجو، شانگهای و پکن رایزن های جداگانه فعالیت کنند.در این راستا هماهنگی کامل میان وزارتخانه های امور خارجه و صمت در این راستا وجود دارد.