تبدیل زباله های پلاستیکی به آجُر سبک و ارزان توسط مخترع کنیایی

یک مهندس و مخترع کنیایی از زباله پلاستیکی و ترکیب آن با شن نوعی آجر دوستدار محیط زیست ساخته است که ضمن داشتن قابلیت استفاده برای پیاده‌راه و ساختمان‌سازی، ارزان‌تر و سبک‌تر از بتن است.

به گزارش زیست آنلاین از خبرگزاری فرانسه، آجرهای پایدار بر اساس طراحی نزمبی ماتایی مخترع کنیایی و در استارتاپ بنیان‌گذاشته شده توسط وی ساخته شده‌اند. این آجرها برای سنگفرش پیاده‌روها، محل های مشخص جاده ها و راه‌های اختصاصی نایروبی از قبل استفاده شده اند، اما قابلیت تغییر به عنوان جایگزینی برای مواد ساختمانی و ساخت خانه‌های ارزان را هم دارند.

استارتاپ جینگ مارکت متعلق به این مخترع کنیایی هر روز ۱۵۰۰ قطعه آجر از زباله پلاستیک‌های خانگی و صنعتی می‌سازد که اگر به آجر تبدیل نمی‌شدند از کوه‌های زباله سردرمی‌آوردند.

نزمبی ماتایی شغل خود را در بخش صنعت نفت و گاز رها کرد و بعد از آن به کار روی بازیافت پلاستیک پرداخت. وی در مورد تولید زباله پلاستیکی گفت: هر روز در نایروبی حدود ۵۰۰ هزار کیلوگرم زباله تولید می‌شود که تنها بخش ناچیزی از آن بازیافت می‌شود. این وضعیت مرا به فکر واداشت که چه اتفاقی برای زباله‌های پلاستیکی رخ می‌دهد.

وی افزود: بیشتر این زباله یا به رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها یا به کوه های زباله در اطراف شهرها منتهی می شوند و تنها ۱۰ درصد آنها بازیافت می شود.

ماتایی به میزان زیادی مواد خام در نایروبی دسترسی داشت که جزو شهرهایی است که سریع ترین رشد را در قاره آفریقا دارد. چند سال طول کشید تا او بتواند پیش‌نمونه اولیه را طراحی کند. ماشین و تجهیزات مورد نیاز با توجه به نیاز خاص و با تامین قطعات یدکی اضافی صنایع طراحی و تا سال ۲۰۱۹ تولید آغاز شد. پلاستیک بازیافتی با شن ترکیب و در برابر دمای بالا قرار داده می‌شود و در نهایت ترکیبی به دست می‌آید که به شکل اندازه های مختلف آجر قالب زده می‌شود.

محصول نهایی آجر سنگفرشی است که بین دو تا هفت برابر قوی تر از بتن است، نصف آن وزن دارد و ۱۵ درصد ارزان تر است؛ ضمن اینکه ماندگاری بیشتری دارد.

تبدیل زباله های پلاستیکی به آجُر سبک و ارزان توسط مخترع کنیایی

این استارتاپ کنیایی ۱۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده و در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۰ تن پلاستیک را بازیافت کرده است، اما ماتایی امیدوار است میزان تولید را در سال آینده به دو برابر برساند. /ایرنا