تولید گندم در کشور چقدر رشد خواهد کرد؟

آغاز سال زراعی جدید (۱۴۰۳_۱۴۰۲) و چهارمین سال اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها با بیان اینکه تأمین امنیت غذایی و تأمین غذای سالم باید برای مردم محقق شود، گفت، خودکفایی ۱۰۰ درصدی در ۵ محصول استراتژیک گندم، برنج، جو، پنبه و شکر پیگیری می‌شود. همچنین فاصله برداشت بین استان‌ها باید کاهش پیدا کند زیرا در برخی استان‌ها عملکرد کشت گندم، برداشت ۱۱ تا ۱۲ تن بوده و در استان دیگر این عدد به ۱.۵ تا ۲ تن می‌رسد؛ این مساله ممکن نیست مگر با کشاورزی دانش بنیان.

ایران ۱۸ میلیون زمین قابل کشت داریم که فقط ۶ درصد آن مربوط به کلاس یک و دو است که ضمن حفظ کاربری باید بهره‌وری را در این اراضی افزایش داد.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرده، انتظار است در سال زراعی جدید (۱۴۰۲-۱۴۰۳) برداشت محصولات از جمله گندم روند افزایشی داشته باشد و با توجه به پیش بینی‌های انجام شده امسال بارندگی وضعیت بهتری داشته و وزارت جهاد کشاورزی نیز با تأمین به هنگام نهاده‌های کشاورزی به دنبال افزایش خودکفایی است.

سخن پایانی

سال گذشته ایران رتبه سیزدهم را در تولید گندم داشت که امسال با رشد تولید به جایگاه دوازدهم پس از چین، اتحادیه اروپا، هند، روسیه، کانادا، پاکستان، استرالیا، اوکراین، ترکیه، آرژانتین و انگلستان دست یافته است. بیشترین گندم تولیدی مربوط به چین با تولید ۱۳۷ میلیون تن بوده و تولید گندم انگلستان ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن و ایران نیز حدود ۱۴ میلیون تن بود که از این مقدار ۱۰ میلیون و ۳۵۷ هزار تن از سوی دولت خریداری شد.