بحران انرژی در قاره سبز / از کاهش تولید صنایع تا از دست رفتن بازارهای صادراتی اروپا

یک کارشناس اقتصادی تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد که اروپایی‌ها در راستای منافع آمریکا و به ضرر منافع مردم خودشان عمل می‌کنند. به موازات از دست رفتن فرصت‌های صادراتی اروپا بر اثر عدم دسترسی به انرژی و تعطیل شدن صنایع، آمریکا و چین جای اروپا را در بازارهای جهانی می‌گیرند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در حالی اروپایی‌ها با شرایط سختی دست و پنجه نرم می‌کنند که هنوز زمستان سخت اروپا شروع نشده است. به نظر می‌رسد، در صورت تداوم جنگ اوکراین با روسیه که شواهد موید ادامه این روند است، سرمایه‌گذاران صنعتی اروپا به سمت بازارهای آمریکا، کانادا و ژاپن با یک پنجم قیمت گاز صنعتی در دسترس خواهند رفت. به این ترتیب، می توان گفت که این زمستان سخت تازه شروع حرکت رو به زوال صنعت اروپاست. این روند معیوب خروج سرمایه و همچنین قیمت بالای گاز سبب شده است صنایع اروپا با کاهش شدید تولید روبرو شوند. طبق گزارش رویترز، تقاضای گاز صنعتی اروپا در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد کاهش یافت. تحلیلگران می‌گویند تعطیلی‌های گسترده صنایع اروپا و افت تولید در این کاهش تقاضا موثر بوده است. زیرا افزایش بهره‌وری به تنهایی چنین کاهشی را ایجاد نمی‌کند.
زمستان سخت اروپا عامل کاهش تولید صنایع انرژی‌بر و زنجیره ارزش گاز

خروج سرمایه از اروپا به تازگی آغاز شده است و با افزایش نرخ بهره دلار شدت خواهد گرفت. به طوری که آمریکا خواهد توانست از محل افزایش جذب سپرده‌ در سطح جهانی، تامین مالی تولیدش را تداوم بخشد تا سرمایه‌گذاران صنعتی با خیالی آسوده در زیرساخت‌های صنعتی آمریکا به فعالیت بپردازند. طبق داده‌های اقتصادی فدرال رزرو فقط در یک ماه انتهایی سال 2022، بیش از 400 میلیارد دلار از سراسر دنیا به بانک‌های آمریکا و خرید اوراق خزانه‌ فدرال رزرو جهت گرفتن سود بدون حاشیه خطر سرازیر شده است. این آمارها به معنای ضرر اروپا و سود سرشار آمریکاست. در ادامه نظرات ابراهیم رزاقی، کارشناس اقتصادی را در خصوص اثرات عدم صادرات گاز روسیه بر اروپا می‌خوانید.

رزاقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به این موضوع که اروپایی‌ها و آمریکا تلاش داشتند روسیه را تضعیف کنند، تصریح کرد: غربی‌ها در صدد برآمدند که با چیدن سناریوهایی مسکو را در محیط بین الملل کنار بزنند. روسیه نیز به دفاع از خودش پرداخت. در رویارویی‌ای که بین غرب و روسیه شکل گرفت، آمریکا و کشورهای اروپایی به عواقب کارشان فکر نکرده بودند. واقعیت این است که اروپایی ها به شدت به لحاظ انرژی به روسیه وابسته هستند و وابستگی 40 درصدی به گاز این کشور دارند. بعد از جنگ روسیه و اوکراین جریان صادرات گاز روسیه به اروپا دچار اختلال شد و این موضوع بر وضعیت اقتصادی و صنایع اروپا تأثیر منفی گذاشت. روس‌ها دلار را از معاملات حذف کرده و از طرف های معامله خواسته اند از روبل استفاده کنند. این سیاست نیز به اقتصاد غرب ضربه زده است. در ابتدا این طور تصور می‌شد که با افزایش فشارها بر روسیه توسط غرب، مسکو تسلیم می شود. اما الان می بینیم که آمریکایی ها از تمایل خود برای کنار آمدن اوکراین با روسیه سخن می‌گویند و هیئت‌هایی برای گفتگو مشخص شده‌اند. این واقعیات نشان‌دهنده فشارهایی است که بر غرب و به ویژه اروپا وارد شده است.

وی در ادامه گفت: شواهد نشان می‌دهد که جنگ روسیه و اوکراین به ضرر اروپا تمام شده است، در حالی که آمریکا از مشکلات در امان مانده است و در حال بهره‌برداری از شرایط به نفع خودش است. زیرا سرمایه‌ها از کشوری مانند آلمان که قطب تولید مواد شیمیایی در اروپا به شمار می‌رود، در حال سرازیر شدن به سمت آمریکاست که به انرژی ارزان‌تری دسترسی دارد. آمریکا در حال فروش نفت و گاز خود با قیمت‌های بسیار بالا به اروپایی‌هاست و از این بابت سود زیادی می‌برد. در این شرایط، اروپا بازنده اصلی است. زیرا از یک طرف صنایعش گاز ارزان روسیه را از دست داده اند و با مشکلات تولید مواجه شده اند که نمود آن را در رکود صنایعی همچون خودروسازی، شیشه، سرامیک و… در اروپا می بینیم و از طرف دیگر مجبور است انرژی را با قیمت‌های بسیار بالا از کشورهایی مانند آمریکا و قطر بخرد. شواهد نشان می‌دهد که اروپایی‌ها در راستای منافع آمریکا و به ضرر منافع مردم خودشان عمل می کنند. به موازات از دست رفتن فرصت‌های صادراتی اروپا بر اثر عدم دسترسی به انرژی و تعطیل شدن صنایع، آمریکا و چین جای اروپا را در بازارهای جهانی می گیرند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: شرایط فعلی در اروپا نشان‌دهنده وضعیت نامساعد مردم است که فشار زیادی را تحمل می‌کنند. کشورهای اروپایی تشکل‌های قوی کارگری دارند و این فشارها می تواند به اعتراضات اجتماعی منجر شود، همان طور که تا الان در کشورهای مختلف اروپایی شاهد بوده‌ایم. مردم برای رفع نیازهای روزانه خود در زمینه انرژی با مشکل مواجه شده‌اند. آن ها نمی‌دانند با انرژی اندکی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، خودشان را گرم کنند یا غذا بپزند! مردم چاره‌ای ندازند جز اینکه اعتصاب کنند و دست به اعتراض بزنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی رسانه‌ها که مشکل‌ساز هستند به زمستان سخت در ایران اشاره می کنند و شرایط فعلی کشور را به لحاظ ناترازی گاز با بحران پیش آمده در اروپا مقایسه می‌کنند. در حالی که مشکلات ما در ایران به لحاظ انرژی اصلاً با بحرانی که اروپا درگیرش هست، قابل مقایسه نیست. رسانه‌های مورد بحث این واقعیت را در نظر نمی‌گیرند که ایران به منابع عظیم انرژی و گاز دسترسی دارد و با اعمال سیاست‌هایی در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌تواند مشکلات را حل کند. اما مشکل اروپا این است که به لحاظ انرژی به دیگر کشورها وابسته است.