احتکار کاغذ و مقوا با قراردادهای جعلی/ شترمرغ‌دزدها آزادانه می‌گردند

در حالیکه بازار کاغذ از رکود قابل توجهی رنج می‌برد و کمبود تقاضا قیمت‌ها را پایین نگه داشته است،‌ عده‌ای از تجار محموله‌های سال گذشته خود را با مجوزهای جعلی احتکار کرده‌اند.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ چندین ماه است که وضعیت بازار کاغذ با وجود پایین بودن نسبی قیمت‌ها و عدم افزایش چشمگیر با توجه به نرخ ارز وضعیت خوبی نیست‌، فعالان این بازار همواره از کمبود تقاضا و رکود حاک بر این بازار سخن می‌گویند،‌ رکودی که آینده را نگران‌کننده ترسیم می‌کند.
از سوی دیگر بانک مرکزی ماه‌ها است که تخصیص ارزی برای کاغذ نداشته است و مشخص نیست ارز نیمایی به کاغذ اختصاص پیدا می‌کند یا نه. در این میان وضعیت کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه نیز که از ارز دولتی بهره‌مند بودند، نیز مشخص نیست و به نظر می‌رسد که در شش ماهه دوم سال نیز ارز دولتی برای کاغذ اختصاص پیدا نکند.
شیوع کرونا،‌ تعطیلی نمایشگاه کتاب تهران،‌ تعطیلی مدارس و… مئوجب شده است تا مصرف کاغذ به شکل قابل توجهی کاهش یابد. اما این کاهش مصرف تا چه زمانی ادامه دارد؟ اگر بازار با افزایش تقاضا مواجه شود، چه تضمینی وجود دارد که دوباره حباب‌های بزرگ بازار کاغذ را در بر نگیرد؟
احمد شریفان، نائب رئیس انجمن فروشندگان کاغذ و مقوا، در این زمینه به خبرنگار تسنیم می‌گوید: قیمت کاغذ در بازار آزاد به شرایط عرضه و تقاضا مرتبط است. در ماه‌های گذشته به دلیل فرصت‌ ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی تمامی صنوف، مصرف کاغذ به ویژه کاغذ آ4 افزایش پیدا کرد‌؛ در نتیجه تقاضا به بازار نیز افزایش یافته و قیمت‌ها بالا رفتند.
وی ادامه داد:‌ اکنون که این مصرف مقطعی به پایان رسیده است،‌ باز با کاهش نسبی قیمت‌ها مواجه شده‌ایم و کاغذ چاپ و تحریر از بندی 380 تا 390 هزار تومان به بندی 350 تا 360 هزار تومان رسیده است؛ البته می‌دانید که این قیمت‌ها قیمت واقعی کاغذ نیست و چون بازار تعادل ندارد،‌ قیمت‌ها از حد معمول پایین‌تر است.
شریفان تصریح کرد:‌ با نرخ دلار امروز کاغذ آ4 باید حداقل بسته‌ای 50 تا 60 هزار تومان باشد،‌  قیمت کاغذ چاپ و تحریر نیز باید بیش از رقم فعلی باشد،‌ اما چون تکلیف مدارس نیز مشخص نیست و تقاضا افزایش نیافته است،‌ با قیمت‌های پیشین بازار اداره می‌شود.
وی گفت:  تصور من این است که بعد از مهر ماه با رشد صعودی در قیمت‌ها مواجه خواهیم بود،‌ با باز شدن مدارس ولو به مدت چند روز در هفته تقاضا یک‌باره افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
دبیر انجمن فروشندگان کاغذ و مقوا با اشاره به عدم وادرات کاغذ از ابتدای سال تاکنون گفت:‌ کاغذهای موجود در بازار با دلار 13 هزار تومانی سال قبل وارد شده‌اند‌، کالایی که بخواهد با دلار نیمایی 20 هزار تومانی امسال وارد شود،‌ قطعاً قیمت‌ها را در بازار بالا می‌کشد،‌ اکنون بازار کاغذ بازار ضرردهی است‌ و به محض اینکه تقاضا افزایش یابد، ما ممکن است دچار بحران قیمت در بازار کاغذ شویم. ما باید از کرونا متشکر باشیم که مصرف‌ها را کاهش داده و قیمت در بازار کاغذ را ثابت و پایین نگه داشته است.
 وی با اشاره به اینکه برخی از تجار در این وانفسای بازار،‌ از عرضه کالای خود به بازار خودداری می‌کنند تا قیمت‌ها افزایش یابد،‌ گفت:‌ متاسفانه در این زمینه نظارت ضعیف است،‌ هر زمان نیز که بحث نظارت می‌شود، تنها به فروشندگان خرد پرداخته می‌شود‌، کسی دنبال شتر دزد نمی‌گردد‌، همه دنبال تخم مرغ دزد هستند‌، کاسب جزء بازار را متهم ردیف اول قرار می‌دهند و تعزیرات و بازرسی از مغازه‌های فروشندگان بازدید می‌کنند،‌ در حالیکه واردکننده متخلف راست راست می‌گردد.
شریفان اضافه کرد:‌ دولت بهتر از هر کسی می‌داند که به چه کسی دلار داده و اگر کاغذ نیست و یا گران‌تر از قیمت واقعی عرضه می‌شود،‌ باید سراغ چه کسی رفت.
وی با اشاره به شگرد برخی تجار برای فرار از مسئولیت گفت: برخی تجار کاغذ و مقوا‌، محموله‌های خود را وقتی وارد می‌کنند،‌ با یک شرکت دارویی به صورت سوری قرارداد می‌بندند و می‌گویند این کالا برای این شرکت است،‌ سازمان‌های مربوطه نیز فریب می‌خورند؛ در صورتی که مجوزها ساختگی است و کاغذ‌ها در حقیقت احتکار شده‌اند تا با قیمت بالاتری به فروش بروند.
این فعال بازار کاغذ در پاسخ به اینکه آیا صحت دارد که یکی از دلایل پایین بودن قیمت کاغذ در بازار‌، ورود کاغذهای دولتی توسط ناشران در ماه‌های گذشته به بازار است، گفت:‌ اولاً که به نظر من وزارت ارشاد نباید به حوزه کاغذ ورود می‌کرد،‌ برای حمایت از نشر باید یارانه را به کتاب می‌داد و برای چاپ کتاب به ناشر یارانه پرداخت می‌کرد‌.
وی افزود: از سوی دیگر، کاغذ از ناشر به بازار رسیده است، اما در حجمی که قیمت‌ها را پایین یا بالا بکشد‌. گاهی برخی ناشران کاغذهایشان را در بازار فروخته‌اند و گاهی نیز ناشر نتوانسته به سهمیه خود از کاغذ دولتی دست پیدا کند، برای تعجیل در چاپ کتاب کاغذ از بازار خریده است و بعد کاغذ دولتی دریافت کرده و آن را در بازار فروخته تا جایگزین پولش شود.