افزایش حدود 800 درصدی قیمت کاغذ روزنامه طی 5 سال

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل کاغذ، ارز است ،گفت: از این رو با افزایش قیمت قدرت خرید روزنامه‌ها برای تامین کاغذ مورد نیاز کاهش پیدا می‌کند بنابراین با افزایش جهشی قیمت ارز شاهد این وضعیت هستیم.

ابوالفضل روغنی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در باره افزایش قابل توجه کاغذ روزنامه اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت کاغذ، افزایش نرخ ارز است. زمانی دولت به کاغذ یارانه می‌داد و افراد می‌توانستند با دلارهای ارزان‌قیمت کاغذ وارد کنند اما دیگر دولت نمی‌تواند این تخصیص ارز را انجام دهد. به همین علت کاغذ به شدت گران شده است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران در ادامه اضافه کرد: از طرف دیگر تولیدکنندگان داخلی نیز نمی‌توانند پاسخگوی این نیاز باشند، چراکه پیش از این از صنعت داخلی حمایت نشده و صنعت داخلی نیز علاقه‌ای نداشته که کاغذ روزنامه تولید کند. بنابراین با وجود مشکل ارز و عدم تولید کافی در داخل مشکلاتی در این مورد به وجود آمده است. پنج سال پیش کاغذ در کشور حدودا هر کیلو 1800 تومان بود اما الان به بیش از 15 یا 16 هزار تومان رسیده است. یک سال و نیم است که تخصیص ارز برای کاغذ را برداشته‌اند.

وی افزود: از این رو با افزایش قیمت قدرت خرید روزنامه‌ها برای تامین کاغذ مورد نیاز کاهش پیدا می‌کند بنابراین با افزایش جهشی قیمت ارز شاهد این وضعیت هستیم.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تغییرات تقاضا در حوزه کاغذ بعد از لغو تخصیص ارز به این حوزه تصریح کرد: 5 یا 6 سال پیش، در کشور روزانه 120 هزار تن مصرف کاغذ روزنامه در کشور بود، در 2 یا 3 سال گذشته به 60 هزار تن رسید. امروز بعید است مصرف کاغذ روزنامه در کشور بیش از 30 هزار تن در روز باشد. برای تحلیل این موضوع باید به دو نکته توجه داشت. یکی اینکه رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی رشد زیادی پیدا کرده و جایگزین رسانه‌های فیزیکی شده است. نکته دیگر هم این است که قیمت تمام شده کاغذ افزایش بسیار زیادی داشته است.