بالاترین غلظت میکروپلاستیک ها در بستر دریاها یافت شد

زیست آنلاین: سطح میکروپلاستیک های موجود در بستر دریا با 1.9 میلیون قطعه در یک متر مربع در بالاترین سطح خود قرار دارد.

به گزارش زیست آنلاین، محققان گفته اند که از میزان میکروپلاستیک های یافت شده در بستر کف دریا “شوکه شدند.

طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه منچستر انگلیس، پلاستیک های شناور کمتر از 1 درصد از 10 میلیون تن پلاستیک هایی هستند که هر سال وارد اقیانوس های جهان می شود. گمان می رود که 99 درصد دیگر در‌ اعماق اقیانوس ها جمع می شوند، اما تاکنون مشخص نشده که کجا سفر این پلاستیک ها به پایان می رسد.

مطالعه ای که روز پنجشنبه در مجله Science منتشر شد، نشان می دهد که جریان های دریایی عمیق مانند تسمه نقاله عمل می کنند و قطعات ریز پلاستیک ها را به سراسر بستر دریا منتقل می کنند. بوسیله این جریان ها میکروپلاستیک ها در انباشتهای رسوبی عظیمی جمع می شوند که محققان انگلیسی، آلمانی و فرانسوی آن را “کانونهای میکروپلاستیک” نامیدند.

دکتر یان کین، رییس تیم تحقیقاتی در گفت‌وگو با سی ان ان گفت که تیم تحقیقاتی از این کشف شوکه شد.

وی گفت : تکه های زباله مانند بطری ها، کیسه ها و نی های که اغلب روی سطح آب شناور می شوند” نوک کوه یخ ” هست. وی ادامه داد ما واقعاً از میزان میکروپلاستیک هایی که در بستر عمیق دریا پیدا کردیم، شوکه شدیم. این مقدار میکروپلاستیک را تاکنون مشاهده نکرده بودیم.

این میکروپلاستیک ها عمدتا از الیاف پارچه و لباس تشکیل می شوند که تصفیه خانه های فاضلاب قادر به فیلتر کردن و حذف آن ها نیستند.

این میکروپلاستیک ها به قدری ریز هستند که به راحتی توسط سیستم های تصفیه معمولی حذف نمی شوند و به راحتی وارد رودخانه ها و دریاها می شوند. میکروپلاستیک ها توسط بسیاری از موجودات دریایی خورده می شوند و آلودگی های شیمیایی موجود در آنها حتی ممکن است تا آخر در زنجیره غذایی باقی بماند و به بشقاب غذای ما منتقل شود.

منبع: cnn