کاغذ قطره چکانی، قیمت روان

یک ناشر گفت: کاغذی که وزارت فرهنگ به ناشران تخصیص داده است، به صورت قطره چکانی به آنها داده می‌شود. این کاغذ قطره چکانی برای ناشران کارساز نیست. برای مثال زمانی که یک ناشر درخواست پانصد بند کاغذ می‌دهد با صد بند از آن موافقت می‌شود.

 

 

محمود حقوقی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت صنعت نشر گفت: وضعیت اقتصادی مردم به خوبی اوضاع صنعت نشر را نشان می‌دهد. اقلام فرهنگی چون کتاب معمولاً در رده‌های انتهایی سبد خانوار قرار می‌گیرند.از طرفی گرانی کاغذ و عدم حمایت دولت از صنعت نشر نیز مزید بر علت شده است.

وی افزود: کاغذی که وزارت فرهنگ به ناشران تخصیص داده است، به صورت قطره چکانی به آنها داده می‌شود. کاغذ قطره چکانی برای ناشران کارساز نیست. برای مثال زمانی که یک ناشر درخواست پانصد بند کاغذ می‌دهد با صد بند از آن موافقت می‌شود. این میزان را هم باید چاپ کند، سپس اعلام وصول کند و بدهی خود را صفر کند تا پس از آن مجدداً بتواند در خواست کاغذ دهد.

مدیر انتشارات سپاهان ادامه داد: این کار زمان‌بر است به همین دلیل ناشران برای انجام سریع‌تر کار خود ناچار می‌شوند کاغذ مورد نیازی که دریافت نکرده‌اند را از بازار آزاد خریداری کنند و کاغذ آزاد نیز حداقل سه برابر قیمت دولتی آن است.

حقوقی با بیان اینکه “این کار باعث بروز دو عیب می‌شود”، تصریح کرد: یک عیب آن این است که مشخص نیست کتابی که چاپ شده با کاغذ دولتی تولید شده است یا آزاد و این امر ناهماهنگی بسیار بدی برای بخش نشر به وجود آورده است.

وی اضافه کرد: عیب دیگر آن این است که استفاده از کاغذ آزاد بر روی قیمت کتاب تأثیر گذار خواهد بود. چاپ، لیتوگرافی و صحافی قسمت‌های فیزیکی تولید کتاب هستند که همگی تابع قیمت‌های بازار آزاد هستند. هیچ حمایتی از این سه بخش نمی‌شود و آنها باید اجناس خود را از بازار آزاد تهیه کنند. از طرف دیگر مؤلف نیز در این جامعه زندگی می‌کند و باید از پس مخارج خود بر بیاید. در واقع تمام نهادهای تولید بر قیمت تمام شده کتاب تأثیر گذار خواهند بود.

مدیر انتشارات سپاهان با بیان اینکه ” کتاب خیلی گران نشده بلکه توان خرید مردم کم شده است” خاطرنشان کرد: سرمایه گذار و ناشری که کتاب چاپ می‌کند به دلیل خریده نشدن آن از سوی مردم تیراژ را کم می‌کند، این امر بر قیمت کتاب تأثیر گذار خواهد بود. اگر تیراژ کتاب بالا برود مقداری از هزینه‌ها کم می‌شود و در نتیجه در قیمت کتاب نیز تعدیلاتی صورت می‌گیرد.

حقوقی ادامه داد: وقتی کتابی در ۳ هزار تیراژ چاپ شود هزینه‌های بخش تولید نیز تقسیم بر ۳ هزار خواهد شد. در حال حاضر برخی کتاب‌ها با تیراژ ۵۰۰ نسخه چاپ می‌شود این مساله خواه ناخواه تأثیرات خود را بر قیمت کتاب خواهد گذاشت.

وی در خصوص وضعیت به وجود آمده در صنعت نشر، گفت: این روند تا زمانی که کرونا وجود داشته باشد و برای مشکلات اقتصادی چند سال اخیر تدبیری اندیشیده نشود ادامه خواهد داشت. در سال‌های اخیر فرهنگ، نشر، کتاب و کتابخوانی مظلوم واقع شده است و مسئولان فرهنگی همه این دردها و مشکلات را بهتر از ما می‌دانند. این مسائل بارها به آنها گوشزد شده است؛ فقط گوش شنوا و اراده برطرف کردن می‌خواهد که متأسفانه در حال حاضر وجود ندارد. ‌