چرا صادرکنندگان ارز صادراتی خود را به سامانه نیما نمی‌آورند؟

همتی رییس کل بانک مرکزی از صادرکنندگان خواسته بود که با عرضه ارزهای حاصل از صادرات به سامانه نیما گردش اقتصادی کمک کنند اما برگشت ضعیف ارز به سامانه نیما منجر به واکنش وزیر اقتصاد شد.

ارز حاصل از صادرات آب رفت

رویداد۲۴ وزیر اقتصاد در آخرین جلسه شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت اعلام کرد از ۴۰ میلیارد دلار ارز حاصل ازصادرات غیرنفتی طی ۱۱ ماهه سال ۹۷ تنها ۸ میلیارد دلار ارز وارد کشور شده است که از این میزان ۶.۵ میلیارد آن مربوط به ارز پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها بوده است هرچند گفته شده که به ازای ارزی که صادرکنندگان وارد کشور می‌کنند مشوق صادراتی دریافت خواهند کرد اما به نظر می‌رسد صادرکنندگان تمایلی به عرضه ارز خود در سامانه نیما ندارند.

سیده حمیده زرآبادی نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع در این باره به خبرنگار رویداد۲۴ می‌گوید: موضوعی که وجود دارد در بحث برگرداندن ارز صادرکنندگان این است که همه صادرکنندگان را با یک قانون مورد ارزیابی و قضاوت قرار می‌دهند و این که چرا ارز حاصل از صادرات برنمی‌گردد هم به همین دلیل است.

او گفته با برخی از صادرکنندگان جلسه داشتیم و آن‌ها عنوان کردند که در سنوات گذشته برای صادرات به افغانستان و عراق با واحد پول ایران کار می‌کردند و ارزی رد و بدل نمی‌شد؛ این یکی از مواردی است که در این قانون در نظر گرفته نشده است.

او ادامه می‌دهد: بسیاری از صادرکنندگان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت نکرده‌اند، بلکه ارز را در بازار آزاد گرفته‌اند و صادراتشان را انجام داده‌اند و اما دولت می‌گوید شما مکلف هستید مبلغ آن را به ارز نیمایی ثبت کنید که قاعدتا این کار را انجام نمی‌دهد، زیرا منطقی هم نیست.

عضو کمیسیون صنایع مجلس می‌گوید: پس به جای اینکه یک روش ثابت برای همه در نظر گرفته شود و بگوییم شما این کار را انجام دهید به نظر می‌رسد اگر این‌ رویه به گونه‌ای دیگر تغییر می‌کرد و گروه‌های مشخصی تعیین می‌شد و نظارت روی فعالیت‌هایشان انجام می‌شد وضعیت بهتر بود و صادرکنندگان با توجه به یک معیار و شاخص مشخص میانگین دو تا سه سال گذشته‌شان در نظر گرفته می‌شد و با توجه به حساب‌های بانکی آن‌ها و مستنداتشان مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند.

زرآبادی می‌گوید: موضوعی که پیش آمده این که صادرکنندگان با این شرایط رغبتی به صادرات کالای خود ندارند، زیرا برایشان مشکل‌آفرین می‌شود، به اعتقاده بنده این مصوبه که همه صادرکنندگان ارز خود را به نیما بیاورند مصوبه درستی نیست، زیرا همه به این روش کار نکرده‌اند ضمن آنکه پول نفتی هم که می‌فروشیم نمی‌توانیم وارد کشور کنیم و بسیاری از صادرکنندگان مواد اولیه محصولات خود را می‌آورند و با شرکتی که در کشور مقصد است طی یک تفاهم نامه‌ای مواد اولیه تولید خود را می‌گیرند و به جای رد و بدل کردن پول‌هایشان این کار را انجام می‌دهند. بنابراین زمانی که پولی نیست چطور آن را ثبت کنند؟