نیلی: عامل مفسده برانگیز کاغذ ارز ۴۲۰۰ تومانی بود

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب درباره راهکارها و پیشنهادهای لازم برای کوتاه کردن دست دلالان کاغذ گفت: مهمترین عامل این مفاسد چیزی بود که در قالب ارز

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات گروه فرهنگ خبرگزای آنا، میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی طی یک نشست خبری در پاسخ به خبرنگار «آنا» درباره راهکار‌ها و پیشنهاد‌های لازم برای کوتاه کردن دست دلالان کاغذ اظهار داشت: مهمترین عامل این مفاسد چیزی بود که در قالب ارز ۴۲۰۰ تومانی اتفاق افتاد، که بدون حساب و کتاب و ضوابط لازم، افرادی را مسئول این کار کردند و درعرضه آن رانت‌هایی دادند که نمونه‌های آن در فهرست‌هایی که منتشر شد، مشهود بود.

** روند ایجاد مفسده در موضوع کاغذ اصلاح شد

وی با ذکر مثالی افزود: به عنوان مثال، از لحاظ بهره‌مندی از کاغذ یارانه‌ای، ناشری با تولید ۳۰۰ کتاب در سال، معادل یک شانزدهم ناشری بود که حتی در سال پنج کتاب منتشر نمی‌کرد. اینها کاغذ‌هایی بود که در آن دوره به نام وزارت ارشاد، اما در واقع به جمعی خاص در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران دادند.

نیلی خاطرنشان کرد: خوشبختانه این روند‌ها که موجب رانت و مفسده می‌‌شد و همچنین فرآیند‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای این اقشار صرفه‌دار می‌کرد، اصلاح شده است و می‌توانیم مقداری به بهترشدن شرایط امیدوار باشیم.

مدیرعامل مجمع ناشران در ادامه در پاسخ به خبرنگار دیگری، درباره چگونگی سازوکار‌های لازم برای تولید کاغذ و کمک به دولت گفت: کمک ما به دولت کمک مشاوره‌ای است. صنف عقلانیتی دارد که به تصمیم‌گیری‌ها کمک می‌کند. قدرت مطالبه‌گری در صنف ناشران وجود دارد اما ما باید آن را تشدید کنیم که این دولت و دولت‌های بعدی نسبت به مطالبات با انگیزه‌ بیشتری فعالیت کنند. به عبارتی، هم قدرت پیگیری و مطالبه‌گری مطرح است و هم مشورت‌های عملیاتی به مدیران ارائه می شود.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب عنوان کرد: خوشبختانه امروز انگیزه‌های دولتمردان، به طور مشخص وزیر و معاونت فرهنگی ارشاد و دستگاه‌های مرتبط با صنعت کاغذ موضوع مهمی است و این جزو دستور از جانب رئیس جمهوری بوده است.

** افزایش چهارونیم برابری تولید کاغذ

به گفته وی، تولید کاغذ که در کشور ما در سال‌های گذشته به کمتر از ۱۰ هزارتن رسیده بود، امسال ظرف مدت هفت ماه گذشته که این کار آغاز شده به ۴۵ هزار تن کاغذ رسیده و چهارو نیم برابر شده است، امیدواریم با آمدن کارخانه‌های دیگر که در معاونت فرهنگی، وزارت صمت و آموزش پرورش کمک می‌کنند به عددی حدود ۱۰۰ هزار در نیمه سال آتی دست پیدا کنیم که تقریبا بخش مهمی از مسأله کاغذ تحریر در کشور حل شود.

وی با اشاره به اینکه گره اصلی ما که مانع پیشرفت صنعت کاغذ می‌شود، سودجویی دلالان کاغذ و سود کلانی است، افزود: موضوع دیگر مربوط به بی‌توجهی در جریان تولید و مانع تراشی برای تولیدکنندگان بود و سومی هم مربوط به عدم درک مدیران نسبت به استراتژیک بودن این کالاست که خوشبختانه این موضوع در این دولت در حال اصلاح است.