گرانی مصیبتی بدتر از کرونا / چشم ناشر و نویسنده به حمایت‌های فرهنگی است

محمود حکیمی، پیشکسوت ادبیات دینی، گفت: از کرونا بدتر، مصیبت گرانی است. گرانی کاغذ در حوزه کتاب و نشر باعث شده که مخاطب کمتر به سراغ کتاب رود.

 

محمود حکیمی، نویسنده پیشکسوت ادبیات دینی کودک و نوجوان، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره فعالیت‌هایش برای تألیف کتاب در روزگار کرونایی گفت: این روزها بیشتر در خانه هستم و به نگارش مجموعه زندگینامه اهل بیت(ع) می‌پردازم. البته تعدادی کتاب در این باره دارم که آنها را ویرایش می‌کنم تا با زبان امروزی‌تر و به‌روزتر برای کودکان و نوجوانان آماده کنم.
وی افزود: داستان‌هایی را در هر شماره از مجله مکتب اسلام می‌نویسم و وقتی به بیست شماره رسید، آنها را در قالب کتابی منتشر می‌کنم که تاکنون نوزده شماره از آن منتشر شده و آخرین داستانم درباره شکوفایی اسلام است و به زودی شماره بیستم آن هم منتشر خواهد شد. در شرایط قرنطینه فرصت را برای نگاهی دوباره به آثارم مغتنم شمردم و به ویرایش مجدد برخی آثار مشغول شده‌‎ام؛ از جمله آنها می‌توانم به مجموعه ۲۲ جلدی «تاریخ تمدن ایران و جهان» ویژه نوجوانان اشاره کنم؛ این اثر پیشتر مورد استقبال مخاطبان نوجوان قرار گرفته بود. این روزها فرصت خوبی برای والدین است که به همراه کودکان و نوجوانان در خانه لذت خواندن را بیش از پیش تجربه کنند.
کتاب گران است
این نویسنده به کتاب‌های ترجمه‌ای هم اشاره کرد و گفت: ما نویسندگان بسیاری در کشورمان داریم که داستان‌ها و آثار بسیار خوبی را برای کودکان و نوجوانان نوشته‌اند؛ باید با خرید کتاب‌هایشان از آنان حمایت کنیم. در حالی که وقتی به کتابفروشی مراجعه می‌کنید، کتاب‌های ترجمه‌ای بسیار زیاد است و این اتفاق خوبی نیست. زیرا اغلب این آثار با فرهنگ ایرانی همخوانی ندارند. البته من همه کتاب‌های ترجمه‌ای را رد نمی‌کنم، زیرا در میان آنها شاهکارهای ادبی هم وجود دارد اما باید مترجم و ناشر در انتخاب و نشر کتاب خارجی دقت لازم را به خرج دهند.
حکیمی با پرداختن به گرانی کتاب، اظهار کرد: از کرونا بدتر، مصیبت گرانی است و در حوزه کتاب و نشر، گرانی کاغذ باعث شده که مخاطب کمتر به سراغ کتاب برود. اخیراً کتابی از یک دوست هدیه گرفتم و وقتی قیمت آن را دیدم شوکه شدم؛‌ کتاب چندان قطوری نبود اما قیمت پشت جلد ۸۵ هزار تومان بود. با این وضعیت چگونه می‌توان نوجوانان و جوانان را به خرید کتاب تشویق کرد؟

کار نشر متوقف شده است

وی ادامه داد: به نظرم قیمت کتاب و مطالعه ارتباط مستقیمی با هم دارند و مسئولان باید تلاش کنند تا شرایط به ویژه در حوزه نشر کتاب بهبود پیدا کند و چشم ناشران و نویسندگان به آنهاست تا از این صنف حمایت بیشتری کنند.
نویسنده کتاب «وجدان» به وضعیت نویسندگی نیز اشاره و بیان کرد: تا چند سال پیش برخی ناشران اصرار داشتند که آثار مرا چاپ کنند. چون بعضی آثارم بسیار پرفروش شده است. مثلاً وجدان به چاپ هفتم رسیده و یا چاپ چهلم داستان‌هایی از امیرکبیر در حال اتمام است. اما کرونا و گرانی باعث شده ناشران رغبت کمتری به چاپ کتاب داشته باشند. هفته گذشته با چند ناشر برای چاپ کتابم تماس گرفتم که گفتند فعلاً کار نشر متوقف است تا این بیماری از بین برود و کاغذ ارزان شود.