پول در صنوبرستان ها می روید| درآمد چندبرابری چوبکاری نسبت به باغداری

نوشهر- صرفه نداشتن باغداری و تولید مرکبات، باغداران مازندران را به سمت زراعت چوب کشانده چرا که پول در صنوبرکاری است.

بازار؛ گروه استان‌ها: صرفه اقتصادی نداشتن باغداری و تولید مرکبات کشاورزان مازندران را به زراعت پرسود چوب کشانده و چوبکاری در مناطق مختلف استان رو به رواج است زیرا نرخ پرتقال روی درخت کیلویی سه هزار تومان و پایین درخت و در حجره چندبرابر آن است و سود چندانی عاید باغدار و کشاورز نمی‌شود.

امسال ۱۳۰ هکتار از عرصه‌های باغی، قطعات ۱۰ هکتاری و اراضی ملی و منابع طبیعی در غرب مازندران به زیر کشت زراعت چوب می‌رود و این طرح در سال‌های اخیر در استان گسترش یافته است.

نیاز ۱۳ میلیون مترمکعبی صنایع به چوب آلات از یک سو و ممنوعیت بهره برداری از جنگل‌های شمال در پی تنفس جنگل سبب شده تا چوبکاری و زراعت چوب در استان رونق بیشتری گیرد و در حال حاضر صنایع بخشی از مواد اولیه مورد نیاز را از اشخاص و باغداران تأمین می‌کنند.

پرویز امینی که بخشی از مزرعه و اراضی خود را به زراعت چوب اختصاص داده است با بیان این که از ۳۰ سال پیش تاکنون در کار زراعت چوب فعالیت دارم، گفت: تاکنون پنج مرحله از درختان غرس شده بهره برداری کردم و درآمد آن نسبت به باغدارای و تولید پرتقال بهتر است.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این این که از ۳۰ سال پیش شروع به صنوبرکاری کردیم، گفت: هیچ زراعتی از نظر اقتصادی از زراعت چوب بهتر نیست زیرا سوددهی پرتقال برابر زراعت چوب صفر است چراکه هر زمانی اراده به فروش داشته باشم آن را از من خریداری می‌کنند.

هیچ زراعتی از نظر اقتصادی از زراعت چوب بهتر نیست زیرا سوددهی پرتقال برابر زراعت چوب صفر است چراکه هر زمانی اراده به فروش داشته باشم آن را از من خریداری می‌کنند

امینی با اظهار این که پرتقال مشتری و خریداری ندارد، گفت: زراعت چوب را از هفت هزار متر شروع کردم و اکنون دو هکتار در نوشهر و سه هکتار در گیلان به صنوبرکاری و زراعت چوب می‌پردازم.

امنینی یادآور شد: طی بازه زمانی پنج تا شش ساله اقدام به برداشت صنوبر می‌کنم و درختان از قطر ۲۰ به بالا مشتری دارد و کارخانه‌های چوب، صنعتی و غیره آن را خریداری می‌کنند.

این باغدار از کشاورزان خواست تا مزارع خود را به زراعت چوب و صنوبرکاری اختصاص دهند و گفت: با زراعت چوب از فروش زمین جلوگیری می‌شود و با فروش آن می‌توان به درآمد خوبی دست یافت.

همزمان با اجرای تنفس جنگل‌ها، دست نیاز به صنایع به زراعت چوب و باغات اشخاص بیشتر شد و در حال حاضر بخش قابل توجهی از نیاز صنایع مختلف نظیر سلولوزی، چوب و کاغذ و غیره از این طریق تأمین می‌شود.

کارخانه‌های فعال ۶.۸ میلیون مترمکعب چوب نیاز دارند

محمد مطهری مدیر امور بهره برداری منابع طبیعی غرب مازندران نیاز مصرف چوب را در کشور بالا دانست و افزود: در طول سال به شرط راه اندازی کارخانه‌های در حال احداث به ۱۳ میلیون مترمکعب چوب نیاز داریم و کارخانه‌های کنونی فعال ۶.۸ میلیون مترمکعب چوب نیاز دارند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار این که در شمال کشور و در ۱۰ سال منتهی به طرح تنفس میزان برداشت چوب از جنگل یک میلیون مترمکعب بود که نیاز کشور را تأمین نمی‌کرد، افزود: از این رو سازمان منابع طبیعی طرح ملی و محوری زراعت چوب را از سال ۹۸ استارت زد.

وی با بیان این که نهال‌ها به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، گفت: هر متقاضی نیازمند نهال‌های سریع الرشد باشد سازمان منابع طبیعی نهال را به صورت رایگان در اختیار قرار می‌دهد و با توجه به وجود قطعات ۱۰ هکتاری در تلاش هستیم تا طرح زراعت چوب را در این قطعات اجرا کنیم.

مطهری گفت: از سال ۹۸ تاکنون ۲۵۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی منطقه زیر کشت زراعت چوب رفت و امسلا نیز ۱۲۰ هکتار از عرصه‌ها چوبکاری می‌شود و تاکنون تفاهمنامه های زیادی در این زمینه اجرا کردیم.

طرح زراعت چوب از سال‌های گذشته در شمال کشور و مازندران شروع شد قرار است طی بازه زمانی سه ساله چهار هزار هکتار از اراضی و مزارع مازندران زیر کشت این طرح رود تا بخشی از مواد اولیه صنایع چوب بر تأمین می‌شود.

عقیل فضلی مجری پروژه زراعت چوب در غرب مازندران نیز با اظهار این که در سال ۹۹ حدود ۸۰ هکتار زراعت چوب جزو تعهد و برنامه بود اما ۱۲۰ هکتار زراعت چوب انجام شد، گفت: میزان زراعت چوب دراستان های گلستان و حوزه منابع طبیعی ساری بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هکتار است.

در سال ۹۹ حدود ۸۰ هکتار زراعت چوب جزو تعهد و برنامه بود اما ۱۲۰ هکتار زراعت چوب انجام شد، میزان زراعت چوب دراستان های گلستان و حوزه منابع طبیعی ساری بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هکتار است

وی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: سال گذشته نیز میزان تعهد ۱۳۰ هکتار بود ۱۳۰ هکتار زراعت چوب صورت گرفت و در هر هکتار ۱۱۰۰ هکتار اصله درخت به صورت رایگان بین مجریان توزیع شده است.

فضلی با اشاره به این که طرح‌های زراعت چوب بازدید و راستی آزمایی می‌شود، گفت: ۸۰ درصد برنامه‌های زراعت چوب محقق و سبز شده است.

وی گفت: در ارتفاعات گونه تبریزی و لی در جلگه صنوبر شرقی استفاده می‌شود زیرا تاج گسترده و کروی شکلی دارد.

بیش از ۵۰۰ کارخانه سلولوزی، ام دی اف و غیره در استان مازندران وجود دارد و با توجه به ممنوعیت برداشت چوب از جنگل، مواد اولیه مورد نیاز را از طریق واردات و زراعت چوب تأمین می‌کنند.