پرونده زراعت پاییزه گنبدکاووس با برداشت ۹۰ هزار تن بسته شد

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالملک آرخی روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت هفته جهاد کشاورزی (۲۱ تا ۲۷ خرداد) گفت: از سه محصول برداشت شده زراعت پاییزه گنبدکاووس که امسال به سبب کاهش ۵۰ درصدی بارش‌ها، دچار خشکسالی شد، ۶۵ هزار تن گندم و هزار و ۷۰۰ تن کلزا تحویل مراکز خرید شده و بقیه آن در اختیار کشاورز و توسط کارخانجات روغن‌کشی خریداری شدند.

وی با بیان اینکه امسال ۲ هزار و ۳۰۰ تن گندم بذری از کشاورزان گنبدی خریداری شد، افزود: تولید پیش‌بینی شده محصول «جو» هم در قالب توافقی خرید و فروش شده یا در انبار کشاورزان برای مصارف دامی قرار دارد.

آرخی اضافه کرد: امسال بخش زراعت پاییزه گنبدکاووس به سبب کم بارشی و خشکسالی با حدود ۷۰ درصد در تولید گندم و دانه روغنی کلزا و ۸۳ درصد در تولید جو با کاهش مواجه شد که پیگیر جبران بخشی از خسارات کشاورزان در سطح استانی و ملی هستیم.

به گفته وی، تاکنون ۹۸ درصد بهاری محصول کلزا و حدود ۱۰ درصد بهای محصول گندم به کشاورزان گنبدکاووس پرداخت شده و بقیه هم ظرف روزهای آینده به حساب آنها واریز خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس همچنین در خصوص کشت بهاره و تابستانه در این شهرستان گفت: در سال جاری به سبب کاهش بارندگی و مشکلات تنش آبی که داریم فقط حدود هزار و ۵۰۰ هکتار پنبه، ۴۰۰ هکتار آفتابگردان و حدود ۲ هزار هکتار شالی درحال کشت است که تقریباً یک سوم سال‌های قبل می‌باشد.

آرخی افزود: در بحث کشت شالی فقط اراضی دارای نسق مجاز به کشت هستند و صاحبان اراضی نزدیک یک کیلومتری چاه‌های تأمین‌کننده آب آشامیدنی گنبدکاووس نیز اجازه کشت این محصول را ندارند.

همچنین در این نشست برخی رؤسا و کارشناسان ادارات زیرمجموعه مدیریت جهاد کشاورزی گنبدکاووس هم گزارشی از اقدامات حوزه فعالیت اداره متبوع خویش ارائه کردند.

کارشناس مسؤول باغبانی جهادکشاورزی گنبدکاووس از وجود سه هزار و ۶۱۰ هکتار اراضی باغی در این شهرستان که ۲ هزار هکتار آن باغ زیتون می‌باشد، خبر داد و گفت: امسال به سبب کم بارشی کشت گیاهان دارویی که در سال های گذشته افزون بر ۲ هزار هکتار بود را نداشتیم و فقط ۱۳ هکتار گل محمدی داریم که قرار است به سبب درامدزایی خوب و استقبال کشاورزان مناطق مرزی تا ۱۰۰ هکتار توسعه یابد.

مینا پیری از اخذ مجوز پروانه تاسیس ۱۵۰ هکتار گلخانه در گنبدکاووس هم خبر داد و افزود: تاکنون ۸۳ هکتار آن برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند ضمن اینکه هم اکنون ۱۳ و نیم هکتار گلخانه فعال و ۲۱ هکتار کلخانه در دست ساخت در این شهرستان داریم که هشت هکتار آن تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: بیشتر گلخانه‌های فعال گنبدکاووس در حوزه تولید سیزی و صیفی هستند و بخشی از محصولات آنها به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

رییس اداره امور دام جهادکشاورزی گنبدکاووس هم گفت: این شهرستان با ۲۵۰ هزار راس دام سبک، ۶۰ هزار راس دام سنگین، سه هزار و ۵۰۰ نفر شتر، ۱۸۷ واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت تقریبی هفت میلیون قطعه جوجه‌ریزی در هر دوره، ۱۲ واحد مرغ گوشتی مادر، ۶ فارم مرغ تخم‌گذار و یک واحد جوجه‌کشی با ظرفیت یک میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه در هر دوره ۲۱ روزه در مجموع ۲۲ تا ۲۵ درصد تولیدات بخش دامی استان گلستان را تامین می‌کند.

حسن لگزایی افزود: هم اکنون بخش دامی گنبدکاووس با ۱۱ هزار بهره‌بردار سالانه ۴۶ هزار تن شیر، پنج هزار تن گوشت قرمز، ۵۳ هزار تن گوشت مرغ، ۵۰ هزار تن تخم‌مرغ و ۴۵ میلیون قطعه جوجه یکروزه گوشتی تولید می‌کنند.

وی اضافه کرد: طی یکسال گذشته ۹ هزار تن کنسانتره، چهار هزار و ۳۱۰ تن سبوس، ۷۱۰ تن جو، ۴۵۰ تن ذرت و ۱۴۰ تن کنجاله بین واحدهای دامداری و مقدار ۶۷ هزار تن ذرت و ۴۱ هزار و ۱۲۸ تن کنسانتره سویا بین واحدهای مرغداری گنبدکاووس توزیع شد.

لگزایی از پرداخت ۲۳۳ میلیارد تومان تسهیلات در قالب دامدار کارت به دامداران گنبدی در سال گذشته هم خبر داد و بیان داشت: هم اکنون برخی پروژه‌های ملی و استانی در بخش دامداری با ارزش ریالی ۱۳ میلیارد و ۶۷۹ میلیارد تومان در این شهرستان در دست اجرا است.

به گفته وی، ظرفیت‌های بخش دامداری گنبدکاووس از جمله پرورش شتر و فرآوری آن نیاز به جذب سرمایه‌گذاری دارد.

همچنین روسا و کارشناسان امور اراضی، آموزش و ترویج، آب و خاک و تولیدات گیاهی مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس هم گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه کردند.

صدور سند مالکیت ۷۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی گنبدکاووس در راستای طرح ملی حدنگاری، شناسایی ۳۳ بنای غیرمجاز ساخته شده در اراضی زراعی و قلع و قم ۱۶ مورد آن درسال جاری، برگزاری ۱۴۱ دوره مهارتی و ۲۹۱ کارگاه آموزشی، تجهیز ۲۳ هزار هکتار اراضی زراعی به سامانه آبیاری نوین، لایروبی کانال‌های انتقال آب، احداث و مرمت ۶۵ کیلومتر جاده بین مزارع و پیگیری تخصیص اعتبارات سفر ریاست جمهوری از مهمترین مسائل مطرح شده توسط روسا و کارشناسان ادارات زیرمجموعه جهادکشاورزی این شهرستان بود.

همچنین حجت الاسلام «محمدرضا امیری» مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در جهادکشاورزی گنبدکاووس هم در این نشست با تبریک هفته جهادکشاورزی و قدردانی از همراهی جامعه رسانه‌ای شهرستان در پوشش اخبار این مدیریت، گفت: خبرنگاران در صف مقدم جهاد تبیین مدنظر رهبر معظم انقلاب هستند.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت و ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مهم تولیدات کشاورزی در استان گلستان است.